
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen benadrukken een praktische focus: 62.5% praktijkonderwijs (vs. 40.6% bij vergelijkbare scholen). Toch is er ruimte voor doorstroom, met 18.75% vmbo-b-advies. Het hoge percentage vso-adviezen (18.75% vs. 9.07% regio) reflecteert de complexe onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Panningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
meetinstrumenten: Er worden methodegebonden toetsen afgenomen voor de volgende vakgebieden: rekenen, spelling, taal, technisch lezen en begrijpend lezen. Er worden ieder half jaar CITO toetsen afgenomen voor de volgende vakgebieden: rekenen, spelling, technisch lezen (AVI en DMT) en begrijpend lezen. Doorstroomtoets: voor de schoolverlaters. Enkele leerlingen zijn uitgezonderd. Observaties van leerkrachten, onderwijsassistenten en directeur. Trendanalyses: School in beeld en niveaugroep in beeld. Documenten waarin de resultaten worden opgenomen: Iedere leerling bij ons op school heeft een ontwikkelingsdocument (OPP). Dit document wordt opgesteld binnen de eerste 6 weken dat een leerling bij ons op school start. Ieder half jaar wordt de inhoud geëvalueerd en aangepast daar waar nodig. Dit wordt met ouders besproken. Schoolverbeterplan Schoolzelfevaluatie
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage onderadvisering: 16.67% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, tegen 11.81% landelijk. Dit kan samenhangen met de complexere ondersteuningsbehoeften. Toch slaagt 83.33% erin het advies waar te maken, dankzij intensieve monitoring en het breed opgezette adviesproces met externe experts.
Sociale ontwikkeling
Kernwaarden Veiligheid Op SBO de Fontein voelt iedereen zich welkom. Ieder kind voelt zich gezien en gehoord. Daarnaast is er rust, structuur en duidelijkheid. Dit alles is de basis om je te ontwikkelen. Eigenheid Op SBO de Fontein mag iedereen zijn wie hij is. Iedereen is anders en dit is OK. Ieder kind leert zichzelf kennen met zijn eigen kwaliteiten. Dit is een eigen leerproces dat wordt ontwikkeld. Verantwoordelijkheid Op SBO de Fontein neemt iedereen zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen leerproces, voor de omgang met elkaar en de omgeving. Er wordt uitgegaan van de intrinsieke motivatie van een ieder. Je bent kritisch naar jezelf en durft fouten te maken. Dit helpt je verder in je ontwikkeling. Visie Op onze school leren we van elkaars verschillen en is ieder kind uniek. Door ons motto “samen waar het kan en apart waar nodig” ontstaat er bij de leerlingen een bewustwording in het hebben van verschillende ondersteunings-, en ontwikkelingsbehoeftes. Kinderen krijgen inzicht in hun eigen en elkaars talenten. Ons doel is om die talenten en kwaliteiten van de kinderen te helpen ontdekken zodat ze als persoon kunnen groeien en leerstappen kunnen zetten vanuit de doeldomeinen Kwalificatie, Subjectivering en Socialisatie. LEES MINDER
veiligheid
eigenheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein voor sociale ontwikkeling?
Op School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein wordt dagelijks aandacht besteed aan sociale vaardigheden door middel van energizers en SOVA-lessen. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de methode Kwink gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen structureel te begeleiden. Bij de start van het schooljaar wordt gewerkt vanuit de visie van de gouden weken, waarbij groepsvorming een belangrijke rol speelt. Gedurende het schooljaar vinden kindgesprekken plaats om meer zicht te krijgen op de ontwikkelingsvragen van de leerlingen. De sociale veiligheid wordt twee keer per jaar gemeten door een sociale veiligheidsmonitor (LIB).
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein gebruikt de LIB sociale veiligheidsmonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Fontein gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.