
Schoolweging
De schoolweging van De Groenling Panningen is 28,79 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.58% scoort De Groenling ruim boven de inspectienorm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95.88%). Deze prestatie benadrukt de effectieve basisvaardighedenaanpak, met name opvallend gezien de stijgende leerlingencomplexiteit (schoolweging +28.79).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 50.85% een streefniveau dat 3.75 procentpunt boven de signaleringswaarde (47.1%) ligt. Dit overtreft regionaal onderwijs waar gemiddeld 57.79% haalt - hiermee presteert De Groenling proportioneel beter gezien de complexere leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweedeling zien: 56.66% vmbo-niveaus (tegen 49.59% regio) versus 37.5% havo/vwo-adviezen (vergelijkbaar met 39.61% regio). Opvallend is het 12.5% vwo-aandeel dat parallel loopt aan regionale trends. Het 4.17% vso-advies toont aandacht voor zorgleerlingen, iets boven het landelijk gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Groenling Panningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen ons onderwijs worden observaties en informatie verkregen vanuit de ouder-kindgesprekken aangevuld met methode gebonden toetsen en methodeonafhankelijke toetsen (CITO). Toetsen die we gebruiken zijn niet alleen bedoeld om de resultaten van de kinderen te kunnen beoordelen, maar vooral formatief van aard, en dienen met name als reflectie op ons eigen handelen en om eventuele veranderingen/verbeteringen ten aanzien van de eigen onderwijspraktijk aan te geven. Deze gegevens worden tweemaal per jaar op groeps-, kind- en schoolniveau geanalyseerd en hierop wordt de planning voor de komende periode bepaald, middels de OGW-HGW cyclus. Van ieder kind worden de gegevens bijgehouden in een schooldossier. Daarin worden gegevens opgenomen over de kind bespreking, gesprekken met ouders en/of kind, consultaties, observaties, onderzoeksgegevens, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens van de verschillende schooljaren. Alle leerling-gegevens; sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en didactische groei komen samen op de ontwikkelkaart van het kind. Deze kaart wordt tijdens de schoolloopbaan steeds aangevuld en aangepast, samen met u als ouder en het kind. Alle genoemde volginstrumenten vinden hun plek in het digitale volgsysteem dat zowel per individuele leerling als per groep bijgehouden en gevolgd wordt. Wanneer een kind van de peuters doorstroomt naar onderwijs zal het kinddossier, met toestemming van ouders, gedeeld worden met school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38.46% presteert boven advies (tegen 25.27% landelijk), wat wijst op voorzichtige advisering. Het lage onderadviseringspercentage (15.38%) blijft onder landelijke cijfers (11.81%) - mogelijk een effect van de 'samenwerkingsarrangementen VO' genoemd in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Binnen BS de Groenling is iedereen uniek! Binnen ons dagelijkse werk hebben we te maken met veel verschillende kinderen. En dus ook met verschillende gebeurtenissen, verschillend gedrag en verschillende emoties. Wij vinden het belangrijk dat persoonsontwikkeling (het ZIJN van een kind) bij elk kind vanaf jongs af aan centraal staat. Tevens is van belang dat alle professionals binnen de Groenling elk kind hierin begeleiden en laten leren op een positieve manier. Daarnaast geloven wij dat persoonsontwikkeling van een ander bij jezelf begint. Want hoe de professional naar zichzelf en naar de wereld om zich heen kijkt, bepaalt ook hoe de professional het kind ziet. En dat bepaalt ook het afstemmen en handelen van de professional. Wij willen dat iedereen binnen de Groenling zich veilig en vertrouwd voelt of gaat voelen. Dat er plezier en ruimte is voor ieders talent. Ieder kind dient zich gehoord en gezien te voelen en mag er zijn en leren op zijn/haar unieke wijze: met hoofd, hart en handen! En elk kind mag leren om dat te gaan ontdekken en zelf keuzes te gaan maken. LEES MINDER
Plezier en vertrouwen
Ieder kind in beeld
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Basisschool De Groenling voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Groenling zorgt voor een veilig school- en werkklimaat waarin kinderen, ouders en het schoolteam zich sociaal, fysiek en psychisch veilig voelen. Deze veiligheid is een voorwaarde om tot ontwikkeling te kunnen komen en maakt dat eenieder, op zijn eigen wijze, mag leren met hoofd, hart en handen. Dit vraagt om leerkrachten die zorgzaam en actief betrokken zijn en die een sfeer creëren waarin fouten zijn om te leren. Het gevoel van veiligheid en welbevinden is essentieel. De school neemt maatregelen in preventie en monitoring wat beschreven staat in het veiligheidsbeleid, dat bestaat uit preventieve maatregelen en handelingsadviezen voor onderwijsprofessionals en schoolleiding. De school streeft naar empathisch en adequaat handelen bij emoties en vragen rondom veiligheid, zoals bij pestgedrag, agressie en geweldsuitingen. Basisschool De Groenling treedt hierin snel en adequaat op. De basisregels van de school dragen bij aan een schoolklimaat waarin omgangsvormen worden gehanteerd die ruimte laten voor exploratie en ontwikkeling, passend bij de basiswaarden van onze democratische rechtstaat. Ze bieden zowel ruimte als kaders, beiden voorwaarden voor een veilige leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Groenling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Groenling gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Groenling?
Basisschool De Groenling gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, Leefstijl en Meidenvenijn.