
Schoolweging
De schoolweging van De Zandplaat Ovezande is 29,62 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Toch blijft dit iets achter bij vergelijkbare scholen (95,7%), wat mogelijk verband houdt met de spreiding in onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,03% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% maar onder het regionale gemiddelde van 57,3%. Dit past bij de relatief hoge schoolweging en de diversiteit in leerlingcapaciteiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 35,7% vmbo-(g)t en 21,4% vwo, significant hoger dan regionale percentages (16,4% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Tegelijk geeft 7,1% vmbo-k-advies, wat lager is dan het gemiddelde (9,2%). De combinatie van hoge ambitie en maatwerk blijkt uit de 14,3% gemengde havo/vwo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zandplaat Ovezande | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de groepen 3 t/m 8 bieden de methode-onafhankelijke toetsen van het Leerling Volg Systeem (L.V.S.) van IEP (Bureau ICE) ons objectieve gegevens om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. De meeste toetsen van het L.V.S. worden tweemaal per jaar afgenomen, de eerste keer in januari/februari en de tweede keer aan het einde van het schooljaar in juni. Tijdens de rapport/voortgangsgesprekken krijgen kinderen en ouders inzicht in de voortgang van de ontwikkeling. Verder bieden de methoden die we gebruiken volop mogelijkheden om de ontwikkeling van de kinderen te volgen, bijv. door observatielijsten, dictees en vorderingenlijsten. Uiteraard blijft het dagelijks contact tussen kind en leerkracht het belangrijkste middel om het aanbod iedere dag weer aan te passen of op maat te maken aan de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
83,3% presteert op adviesniveau, hoger dan landelijk (62,9%). Opvallend is echter dat 16,7% onder advies presteert, wat boven het nationale gemiddelde van 11,8% ligt. Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Geen enkele leerling stroomde door boven advies, in tegenstelling tot 25,3% landelijk.
Sociale ontwikkeling
Als school willen wij een veilige omgeving creëren voor zowel de kinderen, de ouders als de medewerkers. Wij vinden een positieve sfeer binnen De Zandplaat belangrijk zodat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hier werken we hard aan door vooral preventief te handelen en op tijd te signaleren.
Verantwoordelijkheid
Samenwerken
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Zandplaat voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Zandplaat heeft een sociaal veiligheidscoördinator die de sociale veiligheid binnen de school coördineert en aanspreekpunt is voor pesten. Het sociaal veiligheidsplan beschrijft de afspraken binnen de school, de preventieve aanpak en het pestbeleid. De kernwaarden van de school vormen de basis. De school gebruikt de methode Kwink om aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden te werken. In de hal en in de klaslokalen hangen 'Kwinkborden' met de schoolafspraken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Zandplaat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Zandplaat gebruikt Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Zandplaat?
Basisschool De Zandplaat gebruikt Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.