
Schoolweging
De schoolweging van Aloysiusschool Overveen is 22,13 , met een spreiding van 4,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,75% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een sterke basiskwaliteit. De score is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (98,44%), wat een consistente aanpak in kernvaardigheden suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 65% voor deze school ligt. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (73,97%) scoort Aloysiusschool echter lager. Dit wijst op mogelijk onbenut potentieel, gezien het hoge percentage vwo-adviezen (53,85%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 53,85% vwo-advies (vergeleken met 18,61% in de regio) en 19,23% havo/vwo-combinatie. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-k/-(g)t: 3,85%) blijven beperkt, wat aansluit bij het relatief lage schoolgewicht. Opvallend is wel 7,69% vmbo-(g)t/havo-advies, wat mogelijke onderadvisering van duale leerwegen kan suggereren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aloysiusschool Overveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Methode-onafhankelijke toetsen Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Dit doen we met behulp van het leerlingvolgsysteem IEP, dat goed past bij onze visie op onderwijs, namelijk: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: * Taalverzorging * Rekenen * Technisch lezen * Begrijpend Lezen * Hart en handen De leerkrachten analyseren samen met de IB'er de resultaten van IEP twee keer per jaar. Hierbij vergelijken we leerlingen niet met elkaar, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang: hoe heeft dit kind zich ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? Dit geeft ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. Methodetoetsen Naast de methode onafhankelijke toetsen (IEP LVS), maken we ook gebruik van de methodetoetsen. Met deze toetsen wordt de mate van beheersing van de leerstof in de voorafgaande periode getoetst. Zo worden in groep 3 op vier momenten in het jaar de Veilig Leren Lezen-toetsen afgenomen, zoals de methode aanbeveelt (Herfst-, Winter-, Lente- en Zomersignalering). De resultaten van deze toetsen kunnen o.a. aanleiding geven tot het aanpassen van de oefenstof, de instructie, remediëring, e.d. De resultaten van de meeste toetsen, observaties en testen worden tijdens de 10- minutengesprekken met de ouders besproken. Ook bespreken we de voortgang en doelen met de kinderen tijdens de kindgesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,09% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 24,24% boven advies uitkomt. Dit hoge percentage 'boven-advies'-presteerders ondersteunt de kwaliteit van advisering. De 66,67% op-advies-score overtreft eveneens het landelijk gemiddelde (62,93%), wat duidt op realistische en onderbouwde adviezen.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat onze leerlingen goed met elkaar om kunnen gaan. Zowel in de klas, op het schoolplein, op straat en natuurlijk ook thuis. Met plezier naar school gaan is de basis van al het leren. Om een veilig en fijn schoolklimaat te scheppen, gebruiken wij de Kanjertraining. We zijn een erkende Kanjerschool en daar zijn we trots op! We besteden met de Kanjertraining gericht aandacht aan de ontwikkeling van de sociale competenties van leerlingen. Dit komt terug in de Kanjerlessen, maar de principes van de Kanjertraining zijn met al onze activiteiten en doorlopend met ons handelen verweven. Op deze manier zorgen we dat iedereen op de Aloysiusschool op een fijne manier samen kan leren en leven. Naast de Kanjertraining zijn er verschillende momenten in een jaar waarin het samenwerken en samen komen centraal staan. Zo wordt er met regelmaat voorgelezen door leerlingen aan kinderen uit lagere groepen. Daarnaast bewonderen we elkaars talenten tijdens onze muziekpresentaties en doen we verschillende vieringen met alle groepen samen. Hierdoor ontstaat er een hechte band tussen de leerlingen, ook buiten de eigen groep. Het ontwikkelen van de sociale vaardigheden trekken we ook breder dan alleen ons schoolgebouw, omdat we het contact met de samenleving van groot belang vinden. De leerlingen zingen bijvoorbeeld met kerst voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand of een beperking, ze maken kerstkaarten voor ouderen en ze bakken pannenkoeken in een zorgcentrum voor mensen met dementie. LEES MINDER
Verbinding
Uitdaging
Erkenning
Wat is de werkwijze van de Aloysiusschool voor sociale ontwikkeling?
In de groepen 1 tot en met 8 besteedt de Aloysiusschool wekelijks aandacht aan sociale vaardigheden met behulp van de Kanjertraining. Dit wordt gedaan om een goed groepsklimaat te bevorderen of te verbeteren. De Kanjertraining is de basis voor het pedagogisch handelen. Na de zomer- en kerstvakantie wordt extra aandacht besteed aan groepsvorming, het groepsklimaat en de onderlinge afspraken, de zogenaamde gouden en zilveren weken. In de groepen 6, 7 en 8 wordt de sociale monitor van Vensters gebruikt, evenals KanVAS, het volgsysteem van de Kanjertraining, om de sociale opbrengsten van het onderwijs te meten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Aloysiusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Aloysiusschool gebruikt Kanvas als registratievorm om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Aloysiusschool?
De Aloysiusschool maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.