
Schoolweging
De schoolweging van De Zilverberg is 27,84 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. De school ligt hiermee net onder de signaleringswaarde van 50,1%, wat vraagt om aandacht voor maatwerk in het curriculum.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo/vwo (33,3% gecombineerd), wat hoger ligt dan regionale peers (27,6%). Praktijkonderwijsadvies komt met 5,6% vaker voor dan gemiddeld (1,0% regio), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t/havo-advies (11,1%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zilverberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.57 | 177.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren de tussentijdse resultaten door: Het nakijken van werk, observaties van de leerkrachten tijdens de lessen, hierop wordt direct geanticipeerd. Resultaten van blok- of methodegebonden toetsen, leerlingen krijgen indien nodig herhaling of verrijking aangeboden. Herhaling of extra instructie kan geboden worden in de groep. Leerkrachten richten de planning van het onderwijs elke 8 weken anders in, op basis van onderwijsbehoeften kunnen niveaugroepen anders samengesteld worden. Leerkrachten bespreken vraagstukken en casussen met elkaar of vragen consultatie bij de kwaliteit coördinator. Na de afname van de niet methode gebonden toetsen (Leerling in Beeld) volgt een school- en groepsanalyse. Doelen worden bijgesteld, zichtbaar gemaakt in ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,7% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegenover 25,3% landelijk. Het percentage onderadvies (22,7%) is echter bijna dubbel zo hoog als het nationale gemiddelde (11,8%). Dit benadrukt het belang van de geplande intensivering van de adviseringstrajecten, zoals beschreven in het schoolplan 2024.
Sociale ontwikkeling
Middels de observaties en interventies van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) creëren wij een veilige leer- leef- en werkomgeving. Vanuit de basis werken wij met een doorgaande pedagogische aanpak. Op onze Jeelo school werken wij actief aan samen leven in elk project. Daarnaast werken wij actief samen met ouders en leerlingen aan een effectief en veilig klassenklimaat. We werken op deze werkwijze om gewenst gedrag te stimuleren hetgeen een veilige leeromgeving tot gevolg heeft en een positieve invloed op de opbrengsten. Daarnaast staan de leerlingen in verbinding met hun leefomgeving, hetgeen een positieve invloed heeft op het dorpsklimaat. Leerlingen kennen de organisaties en buren en dragen zorg voor de omgeving. Tevens door de invoering van de leerlingenraad krijgen ze inzicht in: "Hoe organiseer ik wat, voor wie en wat is daarbij nodig?" LEES MINDER
veilig
samen
respect
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Zilverberg voor sociale ontwikkeling?
Twee keer per jaar registreren de leerkrachten op basis van hun observaties de ontwikkeling van elk kind in SCOL. Alle ontwikkelingsfasen zijn beschreven. Op het individuele rapport kan de vooruitgang van het kind bekeken worden door het kind te vergelijken met zichzelf (eerdere registratie) en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. Op het groepsrapport wordt zichtbaar hoe de groep zich als geheel ontwikkelt en wat de effecten zijn van ons onderwijsaanbod. Wij zien dan ook of bepaalde ontwikkelingsgebieden extra stimulans nodig hebben. Met het groepsoverzicht brengen we de onderwijsbehoeften van ieder kind in beeld. Op basis van het groepsrapport en overzicht stellen we een groepsplan op, met daarin de uitwerking van activiteiten gericht op de ontwikkeling van de kinderen. Deze stappen herhalen zich. Wat perfect aansluit bij de cyclus van handelingsgericht werken (HGW). Wij geloven in de ontwikkeling van leerlingen. Trainingen die mogelijk worden ingezet, zijn de regenboogtraining en de rots- en watertraining via SPO Condor.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Zilverberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Zilverberg gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Jeelo (deugden), Class Dojo (individuele beloningssystemen) en Kleuter in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Zilverberg?
Rooms Katholieke Basisschool De Zilverberg gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, preventief doorgaande lijn pedagogisch handelen (bestaande uit: STIP, Class Dojo, schoolregels) en Gouden en Zilveren weken.