OBS Trijegeaster Honk
Jetze Veldstraweg 49
8513 CK Ouwsterhaule

Schoolweging

Schoolweging
28.71
Spreiding
4.46

De schoolweging van Trijegeaster Honk is 28,71 , met een spreiding van 4,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat de school voldoet aan de minimale eisen, met een score die slechts 1,7% onder het vergelijkingsgemiddelde (95,9%) ligt. De resultaten tonen een stevige basiskwaliteit, vooral gezien de regionale demografische uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,6% van de leerlingen bereikt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de mogelijkheden van haar leerlingenpopulatie, ondanks de complexere samenstelling (schoolweging 28,71). De score ligt ook 10,8% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), wat een sterk punt is.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn gericht op een brede doorstroom: 28,6% havo en 14,3% vwo, wat samen 42,9% theoretische adviezen oplevert. Dit is hoger dan het regionale gemiddelde voor havo (16,1%) en vergelijkbaar voor vwo (18,6%). Opvallend is de nadruk op gecombineerde vmbo-adviezen (42,9%), wat aansluit bij de spreiding in de leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs (0%) is hier geen factor, terwijl dit landelijk 1,01% beslaat. De school lijkt hiermee een bewuste keuze te maken voor maatwerkadviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTrijegeaster HonkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er is een opvallend verschil: 50% van de leerlingen presteert onder het gegeven advies, tegen 11,8% landelijk. Dit zou kunnen wijzen op een behoudende advisering, mogelijk als gevolg van de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,71). Tegelijkertijd presteert geen enkele leerling boven advies (landelijk 25,3%), wat vragen oproept over de aansluiting met het voortgezet onderwijs. De school benoemt in haar beleid een 'warme overdracht', maar deze cijfers vragen om verdere analyse.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal klimaat speelt een belangrijke rol binnen in ons onderwijs. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan, dat leerlingen leren omgaan met zichzelf, met elkaar en anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling: Het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn, respect hebben voor elkaars mening en inbreng, elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn, het kunnen oplossen van conflictsituaties, het kunnen inleven in gevoelssituaties, anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn, een gevoel van saamhorigheid. Om dit dagelijks te oefenen gebruiken we de lesmethode Kwink in de hele school. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samenwerken

Wat is de werkwijze van OBS Trijegeaster Honk voor sociale ontwikkeling?

OBS Trijegeaster Honk benadrukt de waarde van verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen. De school probeert leerlingen respect bij te brengen door te laten ervaren dat iedereen anders kan zijn, maar op een respectvolle manier met elkaar om kan gaan. De methode Kwink wordt gebruikt, evenals dagelijkse situaties in de klas en op het plein om met leerlingen te praten over reacties op elkaar, omgaan met verschillende meningen en het zorgen dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld. De resultaten worden gebruikt om te bepalen waar extra aandacht aan besteed moet worden, zowel individueel als op groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Trijegeaster Honk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Trijegeaster Honk gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Trijegeaster Honk?

OBS Trijegeaster Honk gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.