Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D
Kasteellaan 41
5156 CJ Oudheusden

Schoolweging

Schoolweging
36.18
Spreiding
4.87

De schoolweging van De Dromenvanger is 36,18 , met een spreiding van 4,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op praktisch onderwijs: 62,5% praktijkonderwijs (vs. 40,63% regionaal). Slechts 6,25% ontvangt een gecombineerd vmbo-(g)t-advies. Deze focus weerspiegelt het speciale karakter van de school, met extra aandacht voor arbeidstoeleiding. Ter vergelijking: reguliere sbo-scholen adviseren vaker vmbo-b (27,69% vs. 18,75% hier).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DromenvangerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elke leerling wordt via het Ondersteuningsteam in een voor hem of haar geschikte groep geplaatst. In deze stamgroep werken de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Gaat een kind naar een andere groep, dan neemt het zijn/haar eigen werk mee. Op onze school ontwikkelt elke leerling binnen zijn of haar leerroute, ‘blijven zitten’ is niet aan de orde. Door goede begeleiding ontwikkelen de kinderen zich op een natuurlijke manier. Voor de een is dat snel en voor de ander wat langzamer. De leerstof en instructie zijn daarop aangepast. Wel is het heel normaal dat kinderen langer dan een jaar bij dezelfde leerkracht en/of groepsgenootjes blijven. We willen kinderen zo goed mogelijk volgen in hun ontwikkeling. En het onderwijs zo goed mogelijk op hun hulpvraag afstemmen. Daarom nemen we twee keer per jaar toetsen af. We hebben dezelfde toetsmomenten als de reguliere basisscholen. Die zijn in januari en juni. Het systeem levert waardevolle informatie op over de ontwikkeling van de leerling. Het laat zien hoeveel een kind gegroeid is in ontwikkeling. Soms is de uitkomst van toetsen niet zoals we hadden verwacht. Dan kunnen we de manier van lesgeven aanpassen. Hiervoor wordt een handelingsdeel ontwikkelingsperspectief opgesteld. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt door de leerkracht bijgehouden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies – 0% valt terug. Dit overtreft zowel het landelijk gemiddelde (62,93% op advies) als de regio. De intensieve begeleiding en nauwe samenwerking met praktijkscholen dragen waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden op sociale opbrengsten zijn: De school moet voor alle leerlingen veilig zijn. Leerlingen moeten een sociaal-emotionele en lichamelijk veilige plek hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Op onze school zitten kinderen met veel verschillende leer-, taal/spraak- en gedragsproblemen. Door kinderen veel positieve ervaringen te geven, worden zij sterker. Ze leren te geloven in hun eigen kunnen en durven daardoor nieuwe uitdagingen aan te gaan. De Leilinde besteedt aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen. We leren ze de basiswaarden. Ook vinden we beleefdheid en regels in de omgang met elkaar belangrijk. De sociale opbrengsten van de school zijn goed. Om dit te meten, nemen we vragenlijsten af en de WMK quickscan. Verbeterpunten nemen we op in het jaarplan. LEES MINDER

Veiligheid

Openheid

Samenwerken en samen werken

Wat is de werkwijze van Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D voor sociale ontwikkeling?

Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D volgt het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen met vragenlijsten van Leerling in Beeld. In de onderbouwgroep worden de ParnasSys Leerlijnen gevolgd op motoriek, spel, sociaal-emotioneel, rekenen en taal. De school moedigt leerlingen aan, begeleidt ze in hun kennisontwikkeling en geeft aandacht aan emotionele, sociale en motorische ontwikkeling. Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D leert kinderen om op hun eigen manier zinvol en zelfstandig deel te nemen aan de maatschappij en respectvol met anderen om te gaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D?

Christelijke school voor speciaal basisonderwijs D gebruikt De jij en ik club, Een doos vol gevoelens, Vreedzame school en Sociaal gedrag, elke dag voor sociaal-emotioneel leren.