Mariaschool RK Basisonderwijs in Oudewater

De resultaten van Mariaschool RK Basisonderwijs in Oudewater

Current section: resultaten
Nieuwstraat 9 - 11
3421 Oudewater

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Mariaschool RK Basisonderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Mariaschool RK Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Mariaschool RK Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op de Mariaschool

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op de Mariaschool zien we dat 97.14% van onze leerlingen dit cruciale niveau bereikt, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde van 96.45%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Hoe Presteren Onze Leerlingen?

Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken aan het einde van groep acht. De vereiste percentages voor dit niveau worden specifiek per school vastgesteld door de inspectie, gebaseerd op de leerlingpopulatie. Onze school streeft naar excellente resultaten; 54.76% van onze leerlingen behaalt het streefniveau. Dit ligt dicht bij het door de inspectie vastgestelde doel van 50.1% voor onze school, en vergelijkt gunstig met het landelijke gemiddelde van 61.13%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Mariaschool RK Basisonderwijs?

De Mariaschool in Oudewater hanteert een zorgvuldig en onafhankelijk schooladviesproces voor leerlingen in groep 8. Dit proces is gebaseerd op twee protocollen, omdat de school deel uitmaakt van zowel de regio Gouda (Stichting De Groeiling) als regio Utrecht West. Dit zorgt voor een breed gedragen advies dat rekening houdt met diverse onderwijskundige standaarden. De protocollen die gehanteerd worden zijn "Kaders schooladvies Po-Vo bij de Groeiling" en de "POVO-procedure Regio West". Het schooladviesproces kent meerdere fasen. Een voorlopig schooladvies (VSA) wordt in groep 7 gegeven, vaak als een dubbel advies (bijvoorbeeld vmbo-K/T of havo/vwo). In groep 8 wordt dit advies verfijnd met een tweede voorlopig advies (SA) medio januari. Het definitieve schooladvies (SA) volgt na de doorstroomtoets half maart, waarbij zowel enkelvoudige als dubbele adviezen mogelijk zijn. De totstandkoming van het schooladvies is een gezamenlijke inspanning van de bovenbouwleerkrachten, de directie en de intern begeleider. Zij wegen zowel kwantitatieve (cijfers) als kwalitatieve (persoonlijke) gegevens mee. Hierbij kijken ze naar leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en groep 8, met een focus op rekenen en begrijpend lezen. Ook resultaten van methodegebonden toetsen, externe onderzoeken, zorgdossiers en persoonlijke kenmerken zoals werkhouding, motivatie en zelfvertrouwen worden meegenomen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Je Kind Sociaal en Emotioneel op de Mariaschool

Bij de Mariaschool in Oudewater geloven we in een brede ontwikkeling voor elk kind. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal sociaal-emotioneel kunnen ontplooien. Ze leren zelfstandig en verantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, wat essentieel is voor hun toekomstige succes. Samenwerking staat centraal; kinderen leren effectief met elkaar om te gaan en ontwikkelen vaardigheden die hen voorbereiden op de toekomst. We besteden aandacht aan ethische vorming, zoals het onderscheiden van goed en kwaad, en hoe ze positief kunnen bijdragen aan de maatschappij. Creativiteit en culturele expressie worden gestimuleerd door middel van onze diverse groep-doorbrekende ateliers, wat zorgt voor een rijke leerervaring.

Zelfbewustzijn en persoonlijke groei stimuleren.

Actieve betrokkenheid bij school en medeleerlingen bevorderen.

Effectieve samenwerking en teamwerk aanleren.

Hoe bevordert de Mariaschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze aanpak start met de 'Gouden Weken' om een positieve start van het schooljaar te waarborgen. Hierbij focussen we op een groepssfeer waarin kinderen elkaar ondersteunen, het beste in elkaar naar boven halen en respectvol met elkaar omgaan. Dit creëert de veilige basis die nodig is voor optimale prestaties. De methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren biedt concrete lessen die hieraan bijdragen. Daarnaast integreren we 'Groepsgeluk', een systemische aanpak die groepsdynamieken zichtbaar maakt met behulp van materialen. Dit geeft zowel leerkrachten als leerlingen dieper inzicht in de onderlinge interacties. Via het kindvolgsysteem 'Kindbegrip' in ParnasSys en observaties uit 'Mijn Kleutergroep' voor de jongste leerlingen, monitoren leerkrachten actief het welbevinden, de betrokkenheid en sociale vaardigheden. Regelmatige ouder-kindgesprekken in november versterken de communicatie over de ontwikkeling van uw kind. Een gevoel van veiligheid en het kunnen uiten van emoties zijn cruciaal voor zowel de sociaal-emotionele als de cognitieve groei.

    Welke instrumenten gebruikt de Mariaschool om sociale vooruitgang te meten?

    De Mariaschool hanteert diverse registratiemethoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen en de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen.

    • Sociaal Emotionele Vragenlijst voor een brede evaluatie.
    • Observaties via 'Mijn Kleutergroep' voor groep 1 en 2.
    • De methode 'Kwink' wordt toegepast in alle groepen (1 t/m 8) voor gestructureerde sociaal-emotionele lessen.
    • Het kindvolgsysteem 'Kindbegrip' binnen ParnasSys voor continue monitoring.

    Welke methodieken zet de Mariaschool in voor sociaal-emotioneel leren?

    De Mariaschool maakt gebruik van bewezen methodieken om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken.

    • De uitgebreide methode 'Kwink' voor gestructureerde sociaal-emotionele lessen.
    • Gezonde School, met specifieke aandacht voor het welbevinden van leerlingen.
    • 'Groepsgeluk' voor het bevorderen van positieve groepsdynamiek en inzicht in sociale interacties.

    Inspectierapport Mariaschool Oudewater: Kwaliteit van Onderwijs Beoordeeld

    De Mariaschool in Oudewater is een bloeiende katholieke basisschool met 198 leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs in een veilige en stimulerende omgeving. Ontdek hoe onze school presteert volgens de Nederlandse Onderwijsinspectie. Hier vindt u de officiële bevindingen en beoordelingen die inzicht geven in de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolorganisatie. Onze toewijding aan excellente educatie en de ontwikkeling van elk kind staat centraal. We nodigen u uit om de details van ons inspectierapport te bekijken en meer te leren over onze onderwijsmethoden en resultaten.

    Resultaten | Mariaschool RK Basisonderwijs in Oudewater | [2025] Schoolregister