
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Oudewater is 27,47 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.14% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau. Dit is ruim boven de landelijke norm van 85% en benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige mix: 27.27% vmbo-k, 22.73% vmbo-(g)t en 31.82% havo/vwo (havo 18.18% + vwo 13.64%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (4.55% vmbo-b), wat lager is dan regionale vergelijkingen (5.52%). De dubbele adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (9.09%) tonen aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Oudewater | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.56 | 177.29 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen en spelling. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en kinderen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en LIB (leerling in beeld) toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van LIB leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen en waar eventueel verbetering mogelijk is. In de groepen 1 en 2 werken we met \"Mijn Kleutergroep\". Dit is een uitgebreid leerlingvolgsysteem waarin ook alle doelen voor het kleuteronderwijs staan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4.35% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 26.09% boven advies scoort. De hoge 'op advies'-score (69.57%) bevestigt de nauwkeurigheid van het adviesproces, mede dankzij het gebruik van zowel cognitieve als sociaal-emotionele criteria.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur, tijdens onze groep doorbroken ateliers. LEES MINDER
zelfbewust groeien
betrokkenheid
samenwerking
Wat is de werkwijze van Mariaschool RK Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
Mariaschool RK Basisonderwijs start elk schooljaar met de Gouden Weken om een sterke en gezellige groep te creëren, waarin kinderen voor elkaar opkomen en aardig zijn voor elkaar. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren en Groepsgeluk voor systemisch werken in de klas. Daarnaast wordt het kindvolgsysteem Kindbegrip uit ParnasSys gebruikt en in de groepen 1/2 de observaties uit Mijn Kleutergroep. Leerkrachten observeren het welbevinden, de betrokkenheid en de sociale vaardigheden en leggen dit vast. Elk jaar in november is er een ouder-kindgesprek over het welbevinden van het kind. Alleen als een kind zich veilig voelt en zijn/haar emoties kan benoemen, kan het zich optimaal ontwikkelen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief.
Welke registratievorm(en) gebruikt Mariaschool RK Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Mariaschool RK Basisonderwijs gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Mijn Kleutergroep (groep 1/2), Kwink (groep 1 t/m 8) en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Mariaschool RK Basisonderwijs?
Mariaschool RK Basisonderwijs gebruikt de methode Kwink, Gezonde School (onderdeel welbevinden) en Groepsgeluk voor sociaal-emotioneel leren.