Katholieke Basisschool Het Kofschip
Turfstekerspad 1
1191 GW Ouderkerk

Schoolweging

Schoolweging
26.82
Spreiding
7.31

De schoolweging van Het Kofschip Ouderkerk aan de Amstel is 26,82 , met een spreiding van 7,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert de school ver boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (96,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 63,3%, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit geeft aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen het hogere referentieniveau voor taal en rekenen bereikt, wat aansluit bij het hoge percentage vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterk theoretische focus: 50% vwo-advies en 28,6% havo/vwo-advies. Dit ligt significant hoger dan vergelijkbare scholen (18,6% vwo en 10,9% havo/vwo). Opvallend is het beperkte percentage vmbo-adviezen (3,6% vmbo-(g)t), wat past bij de leerlingenpopulatie en onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Kofschip Ouderkerk aan de AmstelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen verwerken dagelijks hun reken- en taalopdrachten op maat, via een digitaal programma (Gynzy) op hun eigen device. Tegelijkertijd kan de leerkracht op zijn computer of tablet zien hoe de leerling de verwerkingen maakt. Zo kan de leerkracht tijdens het verwerken al bijsturen en worden alle kinderen gezien. Op deze wijze monitort de leerkracht continu de beheersing van de stof van elke specifieke leerling. Verder zijn er steeds aan het einde van een blok de online methodetoetsen via Gynzy. Deze resultaten bieden de leerkracht input om de lesstof van het komende blok op aan te passen. Twee keer per jaar nemen wij de IEP-toetsen af. IEP-toetsen sluiten het best aan bij de visie van het team. De visie van IEP is, dat een kind meer is dan taal en rekenen. Het IEP-leerlingvolgsysteem (LVS) werkt volgens het hoofd-hart-handenprincipe en brengt door middel van toetsen niet alleen de cognitieve vaardigheden (hoofd) van leerlingen in kaart, maar ook de leeraanpak, de sociaal- emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen (hart-handen). Samen met de observaties van de leerkrachten en de output vanuit Gynzy én Kanvas, vormen deze onderdelen een compleet beeld van de leerling. De leerkracht kan zo steeds het beste onderwijs op maat bieden. De intern begeleider houdt twee keer per jaar een bespreking met de leerkracht naar aanleiding van de resultaten uit de IEP-toetsen. Zij kijken samen hoe de leerkracht het beste kan handelen naar aanleiding van deze resultaten. Ook bekijken zij welke leerlingen extra ondersteuning binnen of buiten de groep nodig hebben. Op deze wijze kunnen wij de persoonlijke ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk volgen én stimuleren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

85,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Slechts 4,8% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat de nauwkeurigheid van het adviesproces onderstreept. De intensieve monitoring via Gynzy en betrokkenheid van meerdere teamleden dragen hieraan bij, zoals beschreven in de schoolprocedure.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Wij werken er naartoe dat leerlingen die Het Kofschip verlaten: - zichzelf kunnen positioneren als wereldburger; - een positief zelfbeeld hebben; - hun talenten, kwaliteiten en capaciteiten ten volle weten te benutten; - een respectvolle houding naar de omgeving en maatschappij hebben; - uitdagingen aan durven gaan met verschillende leerstrategieën en sociale strategieën. LEES MINDER

Vertrouwen

Verbondenheid

Aandacht

Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool Het Kofschip voor sociale ontwikkeling?

Katholieke Basisschool Het Kofschip werkt vanuit vertrouwen, transparantie en verantwoordelijkheid, waarbij leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en ontwikkeling. De Kanjermethode biedt hierbij uitgangspunten. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De school hanteert dezelfde houding naar de groepen, het team en de ouders: elkaar vertrouwen en helpen. Met het IEP leerlingvolgsysteem worden niet alleen de cognitieve, maar ook de sociale opbrengsten gemeten. Het IEP leerlingvolgsysteem geeft een completer beeld van leerlingen door instrumenten die 'zachte skills' kunnen meten: Leeraanpak, Creatief vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool Het Kofschip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke Basisschool Het Kofschip gebruikt Kanvas en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool Het Kofschip?

Katholieke Basisschool Het Kofschip gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.