
Schoolweging
De schoolweging van De Hoorn is 31,64 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.4% behaalde fundamentele niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de brede basiskwaliteit in taal en rekenen, mede door de geïntensiveerde monitoring via het leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een ambitieuze mix: 28.6% havo/vwo en 14.3% vwo-advies tegenover 28.6% vmbo-b/k. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, wat afwijkt van het landelijk gemiddelde van 1.01%. Dit reflecteert de sterke theoretische orientatie beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school zorgen we ervoor dat we de leerstof, gerelateerd aan de kerndoelen aanbieden. Dat is vanuit de overheid ook een verplichting. We hebben gemiddeld per week 25,5 lesuren (onderwijstijd) waarover we deze vakken verdelen. Daarnaast moeten we wat betreft taal en rekenen ook de referentieniveaus halen. Referentieniveaus zijn de opbrengstverplichtingen die wij van onszelf moeten behalen. Als school stellen wij halfjaarlijkse doelen op, doelen die passen bij onze leerling populatie. Soms is het nodig dat er aan bijv. rekenen, lezen of spelling extra tijd wordt besteed, omdat het basisniveau (de gestelde doelen) gehaald moet worden, dit stellen de leerkracht aan het begin van het schooljaar vast en evalueren dit na een half jaar. Kortom, we zorgen er als school voor dat we aan de kerndoelen voldoen en afhankelijk van de behoefte van (het) kind (eren) wordt er meer of minder lesgegeven in een bepaald vak. We monitoren de kinderen en volgen hun ontwikkeling. De ouders worden op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun kind en de bevindingen van de leerkracht d.m.v. gesprekken, rapporten e.d. Het leerlingvolgsysteem (LVS) Leerkrachten hebben over het algemeen een goed beeld van de kinderen. Dit komt doordat zij de kinderen in allerlei situaties meemaken, werk nakijken en beoordelen. Als aanvulling op dit beeld dat de leerkracht heeft en om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op school te kunnen waarborgen wordt een leerlingvolgsysteem gehanteerd dat uit drie onderdelen bestaat: • Leerlingkaart Parnassys De leerlingkaart is een digitaal follow-up document waarin de gegevens en kindkenmerken en (specifieke) onderwijsbehoeften staan omschreven. De leerlingkaart wordt gedurende het schooljaar aangevuld indien er wijzigingen zijn. • Dossier In het dossier worden brieven, onderzoeksgegevens en andere belangrijke documenten verzameld. Het dossier wordt beheerd door de groepsleerkracht en/of interne begeleider/kwaliteitscoördinator. • LVS- IEP Alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden nauwgezet gevolgd op de gebieden: Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en verzameld in het administratieprogramma Parnassys. Met de toetsen kan de leerkracht vaststellen of de ontwikkeling van het kind naar wens verloopt of welke kinderen ondersteuning nodig hebben. Ook kan het aanleiding zijn voor verbeteringen in het onderwijsgedrag van de leerkracht of verbeteringen van onderdelen van het onderwijsprogramma. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De toetsmomenten zijn in januari/februari en in mei/juni In leerjaar 8 doen alle kinderen mee aan de doorstroomtoets(IEP).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Het gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat.
sociaal redzaam
wederzijds respect
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hoorn voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Hoorn gebruikt de Kanjertraining als vast onderdeel in het lesrooster van groep 1 tot en met 8. Alle teamleden hebben de basistraining van de Kanjeraanpak gevolgd. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. De focus ligt op het vinden van oplossingen waarmee iedereen en de situatie recht wordt gedaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Hoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Hoorn gebruikt Kijk!, Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hoorn?
Openbare Basisschool De Hoorn gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.