
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Oudenbosch is 31,82 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,7% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, mede dankzij de geïntensiveerde taalaanpak en rekenmethodiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 51,5% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% maar licht onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,4%. De school zet hierbij in op differentiatie en 'ontwerpend leren', zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 25% havo/vwo en 17,5% vwo (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs (2,5%) sluit aan bij de regionale trend (1,01%). De combinatie van leerlingzelfevaluaties en doorlopende monitoring draagt bij aan passende advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Oudenbosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten komen voort uit toetsen die aansluiten bij het leerstofaanbod. Dit zijn meetmomenten die bepalen of de leerdoelen al dan niet zijn behaald. Mocht blijken dat een leerdoelen niet (voldoende) is behaald, dan zal de leerkracht hier nog extra aandacht aan geven. In sommige gevallen wordt er ook gebruik gemaakt van door- of terugtoetsen, om te kunnen bepalen waar de leerling precies zit op de leerlijn. De tussenresultaten dienen dus als meetmomenten om te bepalen waar leerlingen staan, zodat de leerkracht hier op in kan spelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,23% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 32,26% boven verwachting presteert. Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 'doorgaande ontwikkelingslijn' naar het VO blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Niet apart, maar samen De Regenboog is een openbare school. Wij willen met onze school een ontmoetingsplaats vormen voor alle kinderen, ongeacht hun geestelijke en culturele achtergronden. Onze overtuiging is dat wij met elkaar en voor elkaar de verantwoordelijkheid dragen voor de wereld waarin we leven.
Een veilige sociale omgeving
Jezelf kunnen en mogen zijn
Een veilige leeromgeving
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Regenboog voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum De Regenboog biedt een veilige en sociale omgeving voor leerlingen, ouders, teamleden en externen. Leerlingen van groep 1 en 2 worden dagelijks geobserveerd. De resultaten worden geregistreerd in het observatiesysteem Leerlijnen van ParnasSys, waarin zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt vastgelegd en gemonitord. Leerlingen van groep 3 t/m 8 worden gevolgd middels het leerlingvolgsysteem IEP, waarin basisvaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen worden gemonitord. Groepen 6 t/m 8 vullen jaarlijks een leerlingtevredenheidspeiling in om de sociale veiligheidsbeleving te volgen. De resultaten worden geanalyseerd door de kwaliteitscoördinator en de leerkrachten en indien nodig besproken met betrokken partijen en specialisten. Observaties in de klas en tijdens vrije situaties worden meegenomen in de analyses. Door middel van studiedagen, individuele gesprekken en een quickscan wordt gemonitord hoe het team en externen de veiligheid op school ervaren. Ouders vullen eens in de twee jaar een oudertevredenheidspeiling in. Er is tussentijds regelmatig contact met de OV en MR, die uit naam van ouders communiceren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Regenboog gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerlijnen ParnasSys, IEP Hoofd, Hart & Handen, Vragenlijst VenstersPO.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Regenboog?
Kindcentrum De Regenboog gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Kwink.