
Schoolweging
De schoolweging van De Klinkert Oudenbosch is 30,86 , met een spreiding van 6,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de brede basiskwaliteit, mede dankzij het adaptieve rekenprogramma zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5% (+33.1%-punt). Dit overtreft vergelijkbare scholen (57.3%) en onderstreept de effectiviteit van de focus op maatwerk en 'ontwerpend leren'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De advisering is ambitieus: 22.2% vwo en 13.9% havo/vwo, aanzienlijk hoger dan de regionale gemiddelden (18.6% vwo en 10.9% havo/vwo). Tegelijkertijd zet de school in op passend advies met 16.7% vmbo-(g)t, wat aansluit bij de diverse leerlingenpopulatie. De focus op doorgaande leerlijnen (benadrukt in het schoolondersteuningsprofiel) draagt bij aan deze sterke resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klinkert Oudenbosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.06 | 173.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Brede ontwikkeling De brede ontwikkeling van een kind in beeld brengen vraagt om een andere manier van de ontwikkeling volgen dan we traditioneel gewend zijn. Op De Klinkert willen we in beeld brengen wie het kind is, wat het kan, welke doelen en vaardigheden worden beheerst en welke talenten het heeft. Om het kind als geheel in beeld te brengen wordt er op De Klinkert gewerkt met kindportfolio’s die de traditionele schoolrapporten vervangen. Waarom toetsen? We willen graag inzicht krijgen in de resultaten door middel van rapportages op leerling-, groeps- en schoolniveau. Daarnaast gebruiken we de toetsen als hulpmiddel op het onderwijs op leerlingen af te stemmen. Toetsen geven een objectief beeld van wat een leerling kan en wat een leerling nog moet leren. Met deze informatie kan de leerkracht het onderwijs optimaal afstemmen op zijn groep en op individuele leerlingen. Toetsen zijn één stukje van de puzzel. De eigen observaties van de leerkrachten vormen de belangrijkste bron van informatie in de praktijk van alledag. Toetsen maken het beeld van de leerkrachten compleet. Leerlingvolgsysteem Om de ontwikkeling van een kind goed te kunnen volgen, maken scholen gebruiken van een leerlingvolgsysteem (LVS). Met behulp van de LVS-toetsen bepaalt de juf of meester waar een kind staat in zijn ontwikkeling. Zo kan er worden ingespeeld op de behoeftes van het kind. Door naast de informatie die hij zelf al verkrijgt over zijn leerlingen ook twee keer per jaar de toetsen van Cito af te nemen, kijkt een leerkracht weer even met een frisse blik naar alle leerlingen. De nieuwe informatie geeft de leerkracht de kans om tijdig bij te sturen en geeft het kind de beste kans om zijn talenten te ontwikkelen. Vanaf schooljaar 2021-2022 kunnen wij onze leerlingen zien groeien in het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld van Cito. In Leerling in beeld ligt de focus op groei van iedere leerling, vanuit een breed kindbeeld. Door twee toetsafnames per jaar ontstaat een duidelijk beeld van de groei die leerlingen in een half jaar doormaken én op welk functioneringsniveau. Dit leidt tot inzicht in de groei (uitgedrukt in een vaardigheidsscore) en het functioneringsniveau per vakgebied van de leerlingen. Ook inzicht of leerlingen op koers liggen voor het behalen van de landelijke referentieniveaus. Vanuit Leerling in beeld wordt van iedere leerling een leerlingprofiel gegenereerd, waarbij de resultaten van alle toetsen overzichtelijk bij elkaar zijn gezet. Daarbij ligt steeds de focus op ontwikkeling en groei. Leerling in beeld heeft niet alleen aandacht voor het cognitieve aspect en de executieve functies, maar ook voor het sociaal-emotionele aspect. LVS-toetsen De LVS-toetsen zijn bedoeld om de vaardigheid en de groei van de leerling in beeld te brengen. De LVS-toetsen zijn methode-onafhankelijk (horen niet bij een lesmethode). Ze toetsen 'over de lesstof heen' en worden meestal twee keer per schooljaar afgenomen. Om een uitspraak te kunnen doen over bijvoorbeeld de (algehele) rekenvaardigheid van een leerling, zal de toets alle domeinen van het rekenen moeten dekken, en niet alleen de doelen die in de rekenlessen van de afgelopen periode aan bod zijn gekomen (zoals bij een methodetoets). Dat betekent dat een LVS-toets uit meer opgaven bestaat. Het resultaat van een toets is niet allesbepalend, maar draagt bij aan een betrouwbaar beeld, als stukje van de puzzel. De juf of meester ziet veel meer van een leerling en baseert zijn oordeel niet alleen op toetsscores. Scholen gebruiken toetsen om het onderwijs op de leerlingen af te stemmen, niet om leerlingen in hokjes te plaatsen. Een toets is dus geen afrekeninstrument, maar laat zien waar een kind goed in is en waar een kind zich nog verder kan ontwikkelen. Vanuit analyses door onze leerkrachten worden de verbeterpunten van een kind inzichtelijk. Ook wordt hiermee, inzichtelijk wat zijn of haar sterke kanten zijn, zodat een kind extra ondersteund of extra uitgedaagd kan worden. Op De Klinkert wordt het uitgangspunt gehanteerd dat we een kleuter zoveel mogelijk kleuter willen laten zijn en daarom enkel toetsen inzetten als screening of aanvullende observatie voor de volledigheid van de beeldvorming van een kind. Bij de kleuters wordt een beeld gevormd van de ontwikkeling van kleuters middels het observatie- en registratiesysteem DORR.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 48% van de leerlingen boven hun advies presteert, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 12% zit onder advies (vergelijkbaar met 11.8% nationaal). Deze cijfers reflecteren een conservatieve advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals omschreven in de Borgesius-adviesprocedure.
Sociale ontwikkeling
Vanuit vertrouwen jezelf overtreffen! Wij geloven erin dat je goed in je vel moet zitten, gelukkig moet zijn, om tot ontwikkeling te kunnen komen. Een veilige omgeving is daarbij van groot belang. Je voelt je veilig als je gezien wordt en er vertrouwen in jou is. Wij geven vertrouwen in kinderen en stimuleren hen moedig te zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan. We bieden ruimte voor initiatieven. Door het vertrouwen te geven, zullen kinderen moedig zijn om uitdagingen aan te durven gaan en worden grenzen verlegd. Het brengt je verder. De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin harmonie en respect centraal staan en waarin pesten en ander agressief gedrag niet worden getolereerd. Een open en ondersteunende cultuur, waarin leerlingen een eigen verantwoordelijkheid hebben, bevordert hun welbevinden en vermindert problematisch gedrag. Op De Klinkert willen we dan ook dat ieder kind zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Wanneer kinderen elkaar accepteren zoals ze zijn en luisteren naar elkaar, zal er respect ontstaan en zijn problemen bespreekbaar. Onze ambitie Het is onze ambitie dat ieder kind zichzelf leert kennen, respecteren en zijn eigen unieke ik dusdanig leert ontwikkelen dat het kind zichzelf zal overtreffen. Wij willen gezien worden als de basis van deze ontdekking en ontwikkeling. De school die bij oud-leerlingen in gedachten zal blijven als de school waar met passie onderwijs gegeven werd en ieder leerde uit zijn comfortzone te komen, zodat grenzen verkend en verlegd werden. LEES MINDER