
Schoolweging
De schoolweging van Klaver Fjouwer is 27,71 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), en reflecteert een sterke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 6,6 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (61,1%), wat wijst op effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel vertoont een tweedeling: 63,6% van de adviezen (vmbo-(g)t en hoger) richt zich op theoretische leerwegen, terwijl 18,2% vmbo-b/k adviseert. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (36,4% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), wat past bij de transparante plaatsingswijzer-methodiek. Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort Klaver Fjouwer lager op vwo-advies (18,18% vs. 18,61%), maar hoger op maatwerkcombinaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klaver Fjouwer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We leggen de resultaten en de ontwikkeling van het kind vast in het leerlingvolgysteem ParnasSys. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig. In principe stromen alle leerlingen aan het einde van het schooljaar door naar het volgende leerjaar. In uitzonderlijke gevallen is het verstandig om een andere keuze te maken. We streven er naar dat school samen met ouders tot een goede afweging komen, waarbij we als school uiteindelijk de eindbeslissing nemen. In groep 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (IEP). We vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen en verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. Er wordt voor elke leerling vanaf groep 3 een planarrangement gemaakt op intensief, basis of verrijkend niveau. Leerlingen in groep 3 hebben een planarrangement voor taal en voor rekenen. Leerlingen van groep 4 t/m 8 hebben een planarrangement voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. In groep 1/2 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met het kleuterobservatiesysteem BOSOS. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer zij de leerling in de gaten moet houden of wanneer zij in actie moet komen. Met behulp van BOSOS komt de individuele leerling goed tot zijn recht en zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse daarvan naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor groepjes.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 15,38% bovenadviezer is. Het hoge percentage op-advies (76,92% vs. 62,93% landelijk) toont realistische advisering, ondersteund door de intensieve monitoring via de Plaatsingswijzer en terugkoppeling uit het VO.
Sociale ontwikkeling
Je veilig en prettig voelen op school, dat is voor iedereen belangrijk! Leerkrachten, ouders en kinderen kunnen samen zorgen voor een fijne en veilige schoolomgeving. We leren kinderen bewust respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting. We zorgen ervoor dat kinderen elkaar goed leren kennen. We willen dat kinderen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarnaast leren we kinderen verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag. LEES MINDER
Welbevinden
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van IKC Klaver Fjouwer voor sociale ontwikkeling?
IKC Klaver Fjouwer werkt met de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij burgerschapsdoelen zijn verwerkt. De training is gericht op positief denken over zichzelf en anderen en biedt handvatten voor gedrag in sociale situaties. Bewustwording staat centraal met behulp van vier karakters: het konijn (bang), de tijger (vertrouwd), de aap (grapjurk) en de pestvogel (uitdager). Afspraken zoals 'We vertrouwen elkaar' en 'Niemand lacht uit' vormen de basis. Kinderen leren zichzelf voorstellen, luisteren, samenwerken, complimenten geven, gevoelens herkennen en hun mening uiten zonder te kwetsen. De Kanjertraining wordt gegeven in alle groepen. Er wordt gebruik gemaakt van leerlingvolgsystemen zoals Bosos (groep 1 en 2), IEP-LVS - Hoofd, hart en handen (vanaf groep 3), Kanvas en WMK (sociale veiligheid groepen 5 t/m 8). Deze systemen geven overzichten op individueel, groeps- en schoolniveau en worden besproken tussen leerkrachten en intern begeleider.
Welke registratievormen gebruikt IKC Klaver Fjouwer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Klaver Fjouwer gebruikt Kanvas, WMK en IEP-LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Klaver Fjouwer?
IKC Klaver Fjouwer maakt gebruikt van de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.