Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen"
Aldewei 37
8582 KX Oudega

Schoolweging

Schoolweging
27.23
Spreiding
4.36

De schoolweging van De Fluessen is 27,23 , met een spreiding van 4,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,5% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overschrijdt de school de inspectienorm (85%) duidelijk. Toch ligt dit percentage iets onder het landelijk gemiddelde van 96,7%. Dit geeft aan dat er extra aandacht blijft voor basisvaardigheden, vooral in combinatie met de gevarieerde onderwijsbehoeften van leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. De school weet hiermee een aanzienlijk deel van haar leerlingen tot excellente prestaties te stimuleren, ondanks de relatief gevarieerde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 62,5% van de leerlingen stroomt door op adviesniveau, terwijl 37,5% onder het oorspronkelijke advies presteert. Opvallend is het ontbreken van boven-advisering. Dit contrast met landelijke trends (25,3% boven advies) vraagt om analyse van de doorstroommethodiek, mogelijk gerelateerd aan de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2020-2021

ToetsDe FluessenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2020-2021

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen onze leerlingen doorlopend in hun ontwikkeling. Dit doen we door middel van observaties, toetsen en analyses. Wij werken handelingsgericht en planmatig volgens de HGW-cyclus (handelingsgericht werken). Dit is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Het onderwijs wordt daarop aangepast. Korte cyclus De korte cyclus is het dagelijks observeren van de leerlingen in de les. Door dagelijkse observatie stemt de leerkracht zijn instructie af. Daarnaast zijn er methodetoetsen waarin gecontroleerd wordt of de instructie helemaal begrepen is. Door middel van een analyse kan de leerkracht vervolgens weer een passende instructie bieden die goed aansluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen. Lange cyclus Eens per half jaar nemen we methode-onafhankelijke toetsen af. Deze worden geanalyseerd op school, groeps- en leerlingniveau. Op basis van de analyse van deze toetsen passen we waar nodig interventies toe en stemmen we onze aanpak en het aanbod af passend bij de leerling populatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (37,5%) van de leerlingen presteert onder het schooladvies, tegen 11,8% landelijk. Dit staat in contrast met de beschreven 'plaatsingswijzer'-methode en intensieve monitoring. Mogelijk spelen externe factoren zoals de COVID-19-periode een rol, gezien de data uit 2020-2021.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid Uw kind gaat naar school om veel te leren. Wij zijn ervan overtuigd dat uw kind zich pas goed kan ontwikkelen als er een veilige sfeer op school heerst. Dat betekent dat we respectvol met elkaar omgaan. Wij houden rekening met de mogelijkheden van ieder kind en accepteren eventuele beperkingen. Elk kind is uniek en krijgt de ruimte te ontdekken wie het werkelijk is. Kinderen mogen fouten maken en krijgen iedere dag een nieuwe kans. Wij leren onze leerlingen om zo ook met anderen om te gaan. Pesten op school heeft onze aandacht. We doen er alles aan om pesten te voorkomen, dan wel goed op te lossen. Wij gebruiken hierbij een pestprotocol die u op kunt vragen bij de directeur. Onze school heeft een anti-pest coördinator. Dat is Tinie de Jong. Onze nadruk ligt op het positieve: een goede en evenwichtige pedagogische omgeving. Deze veilige leeromgeving vormt de basis voor het onderwijs op De Fluessen. Dat is voor ons een kerntaak. Een plezierige sfeer ontstaat ook door samen dingen te beleven. Wij hechten dan ook bijzondere waarde aan vieringen. Samen vieren versterkt het gemeenschapsgevoel binnen de school. Ook kerkelijke feesten, schoolfeesten, verjaardagen, Kinderboekenweek, projectweken en een laatste schooldag zijn voor ons aanleiding voor een viering. Fysieke veiligheid Elke school van onze stichting heeft een integraal veiligheidsplan. Dit plan betreft beschrijvingen rondom de fysieke veiligheid van uw kind. U kunt hierbij denken aan controle van de speeltoestellen, incidentenregistratie en risico-inventarisatie. Controles en reparaties van speeltoestellen zijn vastgelegd in een logboek. Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook het pestprotocol en hoe leerlingen en medewerkers dienen om te gaan met internet. Voor meer informatie kunt bij de directeur naar het veiligheidsplan vragen. Uiteraard doen wij er alles aan om de veiligheid van uw kind te waarborgen. Natuurlijk kunnen wij ongelukjes niet altijd voorkomen. Voor die gevallen waar het mis gaat hebben wij een aantal leerkrachten die beschikken over het certificaat BHV. Elk jaar gaan zij op herhalingscursus. Ook bij grotere ongelukken, brand en andere calamiteiten zijn zij de eerstehulpverleners. Op elke school is er een draaiboek in geval van brand. Ten minste 1x per jaar wordt de ontruiming van het gebouw geoefend en worden protocollen indien nodig bijgesteld. LEES MINDER

Oplossingsgericht

Iedereen is zichzelf

Iedereen hoort erbij

Wat is de werkwijze van Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen" voor sociale ontwikkeling?

Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen" zet diverse middelen in om een positieve pedagogische sfeer te creëren en te behouden, waaronder de zeven gewoonten van Covey (wees proactief, begin met het einddoel voor ogen, belangrijke zaken eerst, denk win-win, eerst begrijpen dan begrepen worden, creëer synergie, houd de zaag scherp). Deze gewoonten worden wekelijks in de lessen en in de omgang met elkaar gebruikt. Daarnaast voert elke leerkracht oplossingsgerichte kindgesprekken om persoonlijke aandacht te geven en doelen te stellen op leer- en pedagogisch gebied. De combinatie van de zeven gewoonten, oplossingsgerichte kindgesprekken en eventuele kindplannen past bij de school.

Welke registratievormen gebruikt Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen" om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen" gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen"?

Algemeen Bijzondere basisschool "de Fluessen" gebruikt Leader in me - zeven gewoonten Covey als methode voor sociaal-emotioneel leren.