IKC De Syl
Monnikebildtdijk 16
9078 VE Oudebildtzijl

Schoolweging

Schoolweging
29.05
Spreiding
5.95

De schoolweging van De Syl is 29,05 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.67% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert IKC De Syl significant beter dan zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.88%). Deze uitstekende score onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral opvallend gezien de krimpcontext.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 61.11% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47.1% voor het streefniveau. Dit laat zien dat de leerlingenpopulatie, ondanks de complexere samenstelling (schoolweging 29.05), hogere doelen weet te bereiken dan verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57.79%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op havo (44.44%) en vmbo-k/-(g)t (22.22%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk 18.61% van de adviezen vormt. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het Friese gemiddelde (1.01%). Deze gerichtheid op midden- en bovenbouwniveaus sluit aan bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SylGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van kinderen door observaties, methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen van Iep. Op basis van de informatie van deze observatie- en toetsgegevens stemmen wij het onderwijsaanbod op groeps- en individueel niveau zo goed mogelijk af.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

78.57% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat significant boven het vergelijkingspercentage (62.93%) ligt. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14.29%) is echter ook hoger dan gemiddeld (11.81%), wat mogelijk samenhangt met de relatief lage schoolweging. De combinatie van geringe bovenadviezeresultaten (7.14%) en hoge covenantrouw wijst op zorgvuldige, realistische advisering.

Sociale ontwikkeling

Alle kinderen zijn uniek, gelijkwaardig, maar niet gelijk. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Wij begeleiden de kinderen bij het leren en het omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen. Daarbij creëren we een pedagogisch klimaat gebaseerd op de drie basisbehoeften van een kind: Relatie: We creëren een sfeer van acceptatie en vertrouwen. Daarbij is een persoonlijke relatie met de leerkracht, veiligheid en geborgenheid van belang. Competentie: We creëren situaties waardoor de kinderen plezier in het schoolgaan, in het leren, in het samenwerken en in het samenspelen hebben. We laten ze ervaren dat ze iets kunnen en daarvoor gewaardeerd worden. Autonomie: We nemen de kinderen serieus, accepteren ze zoals ze zijn en hechten veel waarde aan het zelfstandig kunnen functioneren. Bij ons onderwijs hebben bovengenoemde basisbehoeften constant onze aandacht. Daarnaast bieden wij schoolbreed gericht aanbod op de sociaal emotionele ontwikkeling. Hierbij maken wij gebruik van het Groepsdynamisch Onderwijs. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van IKC De Syl voor sociale ontwikkeling?

IKC De Syl monitort jaarlijks de sociaal emotionele ontwikkeling en de veiligheidsbeleving om vast te stellen of het aanbod aansluit bij de ontwikkeling van de kinderen. Dit gebeurt met onder andere de veiligheidslijsten en OK-thermometers van het GDO en de veiligheidslijst uit Vensters.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Syl om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Syl gebruikt Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Syl?

IKC De Syl maakt gebruik van het Groep Dynamisch Onderwijs concept voor sociaal-emotioneel leren.