Basisschool Het Startblok
Van Halenstraat 1
3255 BN Oude-Tonge

Schoolweging

Schoolweging
32.01
Spreiding
5.31

De schoolweging van Het Startblok Oude-Tonge is 32,01 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,33% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en 3,1% hoger dan vergelijkbare scholen. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school lijkt effectief in het borgen van minimale referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 41,67% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school net onder de signaleringswaarde van 43,5%. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32,01). Wel scoort de school 14% hoger op het fundamenteel niveau dan gemiddeld, wat aantoont dat basisvaardigheden goed gewaarborgd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een opmerkelijke focus op theoretische doorstroom: 43,5% van de leerlingen krijgt havo/vwo-advies (vmbo-(g)t/havo: 26,09%, havo:17,39%, havo/vwo:13,04%), ruim boven regionale percentages. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt (vmbo-b/k: 13,05% vs. 10,57% regio). De brede adviesrange sluit aan bij de grote spreiding in schoolweging (5,31).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Startblok Oude-TongeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de IEP-toetsen afgenomen, geanalyseerd en geëvalueerd. De analyses en evaluaties gebeuren op drie niveaus: Leerlingniveau.Deze analyse en evaluatie wordt door de leerkracht eventueel samen met de Intern Begeleider gemaakt. Daarna wordt het onderwijsaanbod op deze resultaten zoveel mogelijk afgestemd. Groepsniveau. De analyse per groep gebeurt door de leerkracht eventueel samen met de Intern Begeleider. Daarna wordt het onderwijsaanbod op deze resultaten zo veel mogelijk afgestemd. Schoolniveau. De analyse en evaluatie worden met het hele team gemaakt en besproken. Naar aanleiding van deze analyse (trendanalyse leerjaren, trendanalyse leerlingen en groepsanalyse) en een dwarsdoorsnede wordt bekeken of het onderwijsaanbod aangepast moet worden. Ook wordt bekeken of eerder ingezette interventies het gewenste resultaat hebben opgeleverd. De scholing van het team en de gebruikte onderwijsmethoden worden hier ook in meegenomen. Uitwisselen van gegevens met CBS tbv onderzoek NCO Op onze school vinden we het belangrijk dat we de ontwikkeling van ieder kind goed volgen en dat we in de wijze waarop we het onderwijs vormgeven, rekening houden met de onderwijsbehoeften van iedere leerling. Om ons onderwijs te verbeteren reflecteren we regelmatig op ons aanbod, de wijze waarop we ons onderwijs vormgeven en de opbrengsten van ons onderwijs. Om deze reflectie nog beter te kunnen doen delen wij, net als alle andere SOPOGO scholen, de toetsresultaten van de taal- en rekentoetsen met het CBS ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Hiervan ontvangen wij in de jaarlijkse rapportage een terugkoppeling op de leergroei die onze leerlingen doormaken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven het basisschooladvies – ruim dubbel zo hoog als landelijk (25,27%). Slechts 12,5% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,81% landelijk). Deze cijfers onderstrepen een conservatief adviesbeleid met ruimte voor groei in het VO, mogelijk gerelateerd aan de intensieve NIO-testafname in groep 7.

Sociale ontwikkeling

De sociale en emotionele ontwikkeling tijdens de basisschooljaren is erg belangrijk. Wij investeren structureel om het emotionele inzicht van de leerling te vergroten. Hierbij hebben we aandacht voor het omgaan met elkaar, het samenwerken en het bevorderen van het sociale gedrag in de school. Op de lange termijn biedt deze aanpak voor zowel de leerkracht als de leerling een houvast om effectiever met problemen om te gaan.

zelfbeeld, zelfcontrole,

zelfvertrouwen, communiceren

rol en verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Startblok voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Het Startblok gebruikt de Kwink-methode om periodiek inzicht te krijgen in de sociale opbrengsten van de school. Indien nodig worden interventies uitgevoerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Startblok om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Startblok gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Startblok?

Basisschool Het Startblok gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.