
Schoolweging
De schoolweging van De 7-Sprong Oude Pekela is 33,94 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies richt zich vooral op beroepsgerichte leerwegen: 46,2% vmbo-k/-(g)t en 15,4% vmbo-(g)t/havo. Toch valt 23% van de adviezen in de theoretische richtingen havo/vwo (15,4%) en vwo (7,7%), wat boven het regionaal gemiddelde ligt voor vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig, in tegenstelling tot landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De 7-Sprong Oude Pekela | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen van groep 1 t/m 8 van onze school worden met het Cito-leerlingvolgsysteem gevolgd. Aan het eind van de schoolperiode worden die resultaten vergeleken met de resultaten van de Cito-eindtoets. In het schooljaar 2014-2015 deden wij voor de eerste keer mee aan de landelijke Cito-eindtoets. Voorgaande schooljaren werd het “drempelonderzoek Kaping” afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77,8% van de leerlingen zit op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 11,1% presteert onder advies, gelijk aan nationale trends. De relatief lage 'boven advies'-score (11,1% vs 25,3% landelijk) suggereert nauwgezette advisering, mogelijk gericht op realistisch doorstroomperspectief.
Sociale ontwikkeling
Natuurlijk moet er op de school worden geleerd. We proberen de kinderen niet alleen de feitelijke kennis, de basisvaardigheden, maar ook de sociale vaardigheden bij te brengen, zodat ze zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen met zelfkennis en zelfvertrouwen. Een goed pedagogisch klimaat is één van de factoren die van wezenlijk belang is voor het leren van mensen. Op het moment dat mensen zich veilig en prettig voelen zullen zij eerder en beter leren. Daarnaast willen wij als school kinderen betrekken bij hun eigen leren. Het vergroten van deze betrokkenheid staat in nauwe relatie tot het pedagogisch klimaat. Kinderen die graag willen leren, kinderen die hun werk graag goed willen maken, kinderen die meewerken en meedenken, tonen een hoge mate van betrokkenheid. Deze kinderen staan meer open voor alle processen binnen de school en staan dus ook meer open voor leren. Het scheppen van een goed pedagogisch klimaat voor iedereen die op onze school aanwezig is, vinden wij belangrijk. LEES MINDER
Welbevinden
Respect
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester voor sociale ontwikkeling?
Bij Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester wordt naast de reguliere vakken extra aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het leerlingvolgsysteem ParnasSys gebruikt het onderdeel 'Kindbegrip' als expertsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. 'Kindbegrip' biedt op basis van observaties concrete doelen en handelingssuggesties.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester gebruikt Zien! als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester?
Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester gebruikt de methoden 'Beter omgaan met jezelf en de ander' en 'Rots en Water' voor sociaal-emotioneel leren.