
Schoolweging
De schoolweging van De Westhoek Ouddorp is 27,78 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.85% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en hoger dan het regionaal gemiddelde (96.45%). Dit benadrukt de schoolbrede focus op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69.35% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61.13%. Dit weerspiegelt de effectieve differentiatie in het onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een opvallend hoog aandeel vwo (21.74%) en havo (21.74%), tegenover 18.61% en 16.07% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (0%) blijft ver onder het regionale gemiddelde (1.01%), wat aansluit bij het schoolprofiel met nadruk op theoretische doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Westhoek Ouddorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij toetsen met behulp van methode gebonden toetsen of de leer- en lesdoelen zijn behaald. De onderdelen waar de leerlingen niet voldoende (80% norm) op zijn gegroeid gaan we na een diagnostisch gesprek aan de slag om alsnog de doelen te bereiken. Bij het gesprek wordt vooral gekeken naar de onderwijsbehoeften per leerling. Naast de methode toetsen maken we 2 keer per jaar de methode overstijgende IEP-toetsen voor het Leerling Volg Systeem (in januari en juni). We bekijken de resultaten per leerling (vaardigheidsscores en leerrendement). We geven de leerling inzicht in zijn eigen groei d.m.v. gesprekken. Indien nodig kunnen we hulp vragen van de BPO-er, begeleider passend onderwijs. We analyseren ook de trends per leerling, per leerjaar en bovenschools. We bespreken deze als team om samen een goede doorgaande lijn neer te zetten. De ouders worden betrokken en regelmatig op de hoogte gehouden van het resultaat. De intern begeleider heeft hierbij een belangrijke coördinerende rol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 81.25% blijft op adviesniveau, wat samenvalt met de methodiek van gedifferentieerde toetsing en intensieve monitoring beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op de Westhoek willen we dat leerlingen zich veilig voelen en gezien. "In een goede sfeer, leer je meer" . We maken afspraken met onze leerlingen. Het is belangrijk dat kinderen begrijpen waarom we afspraken maken. We hechten waarde aan orde, rust en regelmaat. Wij maken onderscheid tussen schoolregels en groepsregels. De groepsregels worden opgesteld in samenspraak met de kinderen. Op het plein gelden ook regels, die het doel hebben de veiligheid van de kinderen te kunnen waarborgen. In onze SOVA-lessen (sociale vaardigheid) komen onderwerpen als samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid wekelijks aan de orde. Het gaat om de basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, verdraagzaamheid, afwijzen van discriminatie en een democratische houding. Door kinderen te laten samenwerken, om te laten gaan met vrijheid (en gebondenheid) en het nemen en dragen van eigen verantwoordelijkheid werken we aan burgerschapsvorming. Naast aparte SOVA-lessen zien wij burgerschapsvorming bij ons op school niet als apart vak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van verschillende vak- en vormingsgebieden. LEES MINDER
Respect
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Westhoek voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Westhoek schenkt aandacht aan goed gedrag met het programma Kwink in groep 1 t/m 8. De schoolweken starten met Gouden weken voor groepsvorming. Er is aandacht voor de talenten van kinderen, met de nadruk op gelijkwaardigheid. Coöperatieve werkvormen en bewegend leren worden ingezet voor samenwerkend leren. Door het invullen van Bosos en Kindbegrip wordt inzicht verkregen in de sociale opbrengsten en ontwikkelingen. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen vragenlijsten van WMK in. Veiligheid en welbevinden staan op de agenda van de leerlingenraad. Het handboek 'schoolveiligheid' is opgesteld vanuit het bestuur. Actief en preventief handelen in de groep, in gesprek gaan met leerlingen en openstaan voor ouders zijn belangrijk.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Westhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Westhoek gebruikt Zien en Bosos om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Westhoek?
Openbare Basisschool De Westhoek gebruikt Taakspel en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.