
Schoolweging
De schoolweging van Sabina van Egmond is 28,65 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, scoort de school sterk boven zowel de landelijke norm (85%) als het regionale gemiddelde (96,4%). Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Een opvallende 76,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% en het regionale gemiddelde van 60,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs op maat, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een duidelijke focus op de theoretische leerweg: 46% havo en 14% vwo-advies, tegenover respectievelijk 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (2%) hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sabina van Egmond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.28 | 175.23 | 179.29 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. lezen, spelling, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden en dat ze resultaten behalen die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. We nemen methodetoetsen en Citotoetsen af gedurende het schooljaar. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de unit- en school besprekingen. Tijdens deze overleggen bespreken we de ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen. In het kader van de ononderbroken ontwikkeling stellen we jaarlijks een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,17% van de leerlingen presteert onder hun advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. Daarentegen presteert 30,43% boven advies, wat wijst op terughoudendheid in advisering en effectieve doorstroombegeleiding. De school hanteert hiervoor een gedetailleerd volgsysteem, zoals vermeld in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten en zich thuis voelen in de groep. Dit zijn belangrijke voorwaarden om te kunnen leren. We besteden daarom dagelijks tijd aan de sociaal emotionele vorming van de kinderen. We willen de kinderen motiveren om goed gedrag te laten zien en we vinden het belangrijk dat de kinderen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen. We willen onze kinderen voorbereiden op deelname aan de maatschappij. LEES MINDER
We zijn rustig in de school.
We zijn aardig voor elkaar
We zijn netjes op alle spullen
Wat is de werkwijze van Sabina van Egmond voor sociale ontwikkeling?
Sabina van Egmond besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, gebaseerd op de methode Klassenkracht. Alle groepen hebben een groepsmissie en werken structureel aan verbeterpunten. De school beschrijft tweemaal per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in het zorgregistratiesysteem en hanteert een gedragsprotocol bij normoverstijgend gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Sabina van Egmond om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Sabina van Egmond gebruikt Zien en een eigen zorgregistratiesysteem in ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sabina van Egmond?
Sabina van Egmond gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Klassenkracht' als methodes voor sociaal-emotioneel leren.