Openbare Basisschool de Tandem
Weegpad 13
3262 CL Oud-Beijerland

Schoolweging

Schoolweging
27.78
Spreiding
5.72

De schoolweging van De Tandem Oud-Beijerland is 27,78 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,6% scoren bijna alle leerlingen het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke norm (85%) en vergelijkbare scholen (96,4%). Dit benadrukt sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

82,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit overtreft het vergelijkingsgemiddelde (61,1%) en weerspiegelt effectief maatwerk, ondanks variatie in leerlingachtergronden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 26,9% vwo (vs. 18,6% regio) en 23,1% havo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (7,7% vmbo-k), passend bij het hoge streefniveau. De combinatie vmbo-(g)t/havo (15,4%) illustreert aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tandem Oud-BeijerlandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het schooljaar 2022-2023 maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. IEP sluit aan bij onze visie dat een kind meer is dan rekenen en taal; ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Door betekenisvolle toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. En met die informatie kunnen wij, samen met de leerling, inzicht krijgen in de volgende ontwikkelingsstap van de leerling. Bij de IEP-toets worden kinderen gevolgd in hun eigen groei, zij worden niet vergeleken met andere kinderen. Bovendien maken we in groep 8 al enkele jaren met volle tevredenheid gebruik van de IEP-doorstroomtoets. De verzamelde informatie gebruiken we om te bekijken of de ontwikkeling verloopt zoals je mag verwachten. Is dat niet het geval, dan kunnen we daarop tijdig bijsturen. Dat doen we vooral in de klas, aan de instructietafel bijvoorbeeld. Maar we hebben ook leerkrachten die een klein groepje buiten de klas even extra aandacht geven. Dit doen we niet alleen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, maar ook voor kinderen die extra uitgedaagd moeten worden. We vinden het belangrijk dat we de kinderen ook zelf betrekken bij hun eigen ontwikkeling. Tijdens kindgesprekken in de klas stimuleren we kinderen om zelf te reflecteren op hun resultaten. We willen ze daarmee meer ‘eigenaar’ van hun eigen leren maken. Daarna vinden er ouder-kind gesprekken plaats waarbij het kind vooral aan het woord is. Dit doen we ook al bij de kleuters. Hoe klein ze ook zijn, ze denken ook al zelf kritisch na over wat ze gemaakt hebben. In de loop van de jaren leren ze steeds beter te reflecteren en te bedenken wat ze zelf nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,3% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 24,1% boven verwachting scoort. Deze cijfers onderstrepen realistische advisering en doorlopende ondersteuning, zoals beschreven in het mentoraatsprogramma.

Sociale ontwikkeling

Onze basisschool heeft een pedagogische opdracht, die ruimer is dan het aanbieden van leerstof alleen. We vinden het als school belangrijk om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen tot sociaal invoelend, autonoom en zelfverantwoordelijk deelnemer aan de samenleving. We werken hierbij volgens de principes van De Vreedzame School. LEES MINDER

Focus Soc. Emot. Ontwikkeling

Zien wat elk kind nodig heeft

Leren van en met elkaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Tandem voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Tandem gebruikt de methode 'De Vreedzame School' om kinderen op een positieve manier met elkaar om te leren gaan, vanaf de peuters. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap waar sociale vaardigheden geoefend kunnen worden. Leerlingen leren bij te dragen aan het oplossen van conflicten, en leerlingen uit groep 7 en 8 worden opgeleid als mediator. De leerlingenraad geeft kinderen inspraak op school. Daarnaast worden er filosofielessen gegeven om kritisch denken en het uiten van gedachten te bevorderen, evenals het erkennen van verschillen tussen mensen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Tandem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Tandem gebruikt het IEP-leerlingvolgsysteem (Hoofd, Hart, Handen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Tandem?

Openbare Basisschool de Tandem gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Vreedzame School' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.