
Schoolweging
De schoolweging van St. Willibrordus Oud-Beijerland is 26,65 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (ruim boven de landelijke norm van 85%). Deze score overstijgt ook het regionale gemiddelde van 96,7%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
70,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (boven de signaleringswaarde van 51,8 en regio-gemiddelde van 63,3%). Dit reflecteert een sterke focus op hogere leerdoelen, ondersteund door het adaptieve onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke theoretische focus: 48,3% vwo-advies (ruim boven regio-gemiddelde van 18,6%) en 31,0% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 3,5%, wat lager is dan regionale vergelijkingen (1,0-5,5%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Willibrordus Oud-Beijerland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsing en resultaten De vorderingen en prestaties van de leerlingen worden bijgehouden door middel van observaties, overhoringen, repetities en methodetoetsen. De verslaglegging van deze inspanningen wordt weergegeven op het rapport van de leerlingen. Daarnaast worden er, in het kader van het wettelijk verplichte leerlingvolgsysteem, in ieder leerjaar Cito-toetsen afgenomen. De individuele resultaten worden in het leerling-dossier opgeslagen. Zowel in januari als in juni testen we de kinderen van groep 2 t/m 8 met behulp van deze landelijk geijkte methode onafhankelijke toetsen. Verder worden er groepsoverzichten gemaakt van de resultaten. Mocht tijdens deze toetsen of bij de methode-gebonden toetsen blijken dat een kind onder het landelijk gemiddelde scoort, zal er contact met de betreffende ouders worden opgenomen. Zeker als het gaat om spelling, technisch of begrijpend lezen of rekenen, zal er in overleg een hulpprogramma worden opgezet voor het betreffende kind. Rapporten We hebben een eigentijds rapport waarop naast de ontwikkeling van kinderen ook het welbevinden van het kind te zien is. Het eerste rapport is gepland in februari 2022. Aansluitend zullen de gesprekken tussen leerkracht en ouders plaatsvinden. IEP toets Het landelijk gemiddelde van de IEP toets 2019 was 81,8. Alle leerlingen van de Willibrordusschool behaalden een gemiddelde score van 83,8, ruim boven het landelijk gemiddelde. Alle leerlingen op de basisschool worden geacht het referentieniveau 1F te behalen. Daarbij kunnen veel leerlingen op de basisschool al toegroeien naar het referentieniveau 2F op taalverzorging en lezen. Voor het rekenen bestaan er 3 referentieniveaus: 1F, 2F en 1S. 1F is het referentieniveau waarbij een leerling enkelvoudige moeilijkheden moet oplossen in een opgave van taal, rekenen of lezen. Bij 2F zijn de opgaven complexer en bestaan ze uit meerdere onderdelen. Het rekenniveau 1S verwijst naar meer wiskundige opgaven zoals het rekenen met breuken. Bijna alle leerlingen behaalden niveau 1F (4% behaalde niet 1F op lezen, 11% behaalde niet 1F op rekenen, op lezen en taalverzorging behaalden meer dan 70% van de leerlingen niveau 2F. Bij rekenen was dit 57%. Niveau 1S werd door 39% van de leerlingen behaald. Plusklas en Kopgroep We bieden aan alle leerlingen die hier behoefte aan hebben extra uitdagend werk. Dit kan bestaan uit verrijking, verdieping en/of verbreding van het reguliere leerstofaanbod. Hiernaast heeft onze school de mogelijkheid, om de leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, aan de Plusklas te laten deelnemen. In de Plusklas wordt voornamelijk gewerkt aan het ‘leren leren’ en worden de hogere denkvaardigheden aangesproken volgens de taxonomie van Bloom. Dit alles met behulp van uitdagende lesstof die aanzet tot nadenken en uit de comfortzone komen. De weg naar de Plusklas geschiedt via aanmelding bij de Plusklascommissie, bestaande uit de groepsleerkracht(en), de leerkracht van de Plusklas, een intern begeleider. De ouders worden betrokken bij dit proces. Zowel leerkrachten, als IB’ers en ouders kunnen een kind hiervoor aanmelden. In de commissie wordt onderzocht en overlegd of de Plusklas voor de betreffende leerling passend is en of het een verrijking is. Als uitbreiding op de Plusklas is er sinds 2016 de Kopgroep voor de kinderen uit de groepen 1 tot en met 4. Ook voor de jongste kinderen geldt dat zij gebaat kunnen zijn met het krijgen van meer uitdagende leerstof, volgens hetzelfde principe als in de Plusklas. De plaatsing van een kind in de Kopgroep geschiedt op dezelfde manier als in de Plusklas.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (32,3% vs. 11,8% landelijk). Dit contrasteert met slechts 3,2% die boven advies scoren. De school onderzoekt in haar jaarplan 2024 versterking van de adviseringstrajecten.