
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Oud-Beijerland is 32,20 , met een spreiding van 7,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,40% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 95,88%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
77,08% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingscijfer van 57,79%, wat duidt op effectieve differentiatie binnen de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 23,53% vmbo-(g)t/havo advies (vs. 10,34% regio) en 17,65% vwo-advies (vergelijkbaar met 18,61% regio). De relatief hoge 'onbekend'-categorie (23,53%) vraagt om aandacht, maar de combinatie van praktijkgericht en theoretisch advies past bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Oud-Beijerland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (3,85% vs. 11,81% landelijk). 26,92% van de leerlingen presteert boven hun advies – een indicatie voor nauwkeurige plaatsingsgesprekken. Dit sluit aan bij de transparante communicatie over doorstroommogelijkheden in het schoolplan.