Basisschool Eben Haezer
B 115
2975 BK Ottoland

Schoolweging

Schoolweging
28.18
Spreiding
5.16

De schoolweging van Eben Haezer Ottoland is 28,18 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert de school ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe krimpsituatie hoog inzet op onderwijsopbrengsten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (33,3% vs. 18,6% landelijk), gecombineerd met 33,3% vmbo-k adviezen. Praktijkonderwijs blijft beperkt (niet van toepassing in de data), wat past bij een focus op theoretische doorstroom. Dit contrast tussen hoge vwo- en vmbo-k adviezen weerspiegelt mogelijk de sociaal-economische spreiding binnen de kleine leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEben Haezer OttolandGemeente AmsterdamNederland
LIB176.08175.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school volgt de leerlingen in hun ontwikkeling met behulp van diverse toetsen en observaties. We maken hierin onderscheid tussen methodetoetsen (leerstof in de groep) en methode onafhankelijke toetsen in februari en juni. De resultaten hiervan worden vastgelegd in Parnassys en zijn voor ouders in te zien via het ouderportaal. Na afname van de toets worden de resultaten besproken in het team. Vervolgens worden de groepsplannen aangepast om recht te doen aan de ontwikkeling van het kind. Kinderen die belemmeringen ondervinden of extra uitdaging nodig hebben, worden vroegtijdig gesignaleerd. Leerkrachten houden rekening met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Als de onderwijsbehoefte van een leerling er aanleiding toe geeft, wordt een individueel plan opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Ook externe deskundige hulp kan ingeroepen worden. De leerling krijgt dan extra ondersteuning in en/of buiten de groep. Ook kunnen er aanpassingen worden gedaan in het aanbod. Ouders worden nauw bij dit proces betrokken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

85,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,1% zit onder advies, tegen 11,8% nationaal. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering, mogelijk mede dankzij de kleinschaligheid en intensieve begeleiding die de school biedt.

Sociale ontwikkeling

1.De school gaat er van uit dat elk kind uniek is - We hebben vertrouwen in elkaar - We hebben begrip voor ieder manier van doen - We stellen grenzen als de veiligheid, de ontwikkeling van het kind of de sfeer in de groep in gevaar komen 2.De school vindt persoonlijke ontwikkeling belangrijk - We vinden een individuele benadering belangrijk - We hebben aandacht voor sociaal emotioneel leren - We stimuleren zelfvertrouwen en motivatie - We houden rekening met interesses en achtergronden van leerlingen 3.De school wil zelfstandigheid bevorderen - We ontwikkelen en stimuleren de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen - We streven naar betrokken leerlingen - We leren leerlingen reflecteren op gedrag, werkhouding en resultaten LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Eben Haezer voor sociale ontwikkeling?

Sociaal emotioneel leren is het proces waarbij kinderen vaardigheden verwerven die ze sociaal competent maken, met aandacht voor de omgang met zichzelf en anderen. Basisschool Eben Haezer besteedt aandacht aan zelfbesef, besef van de ander, zelfmanagement, het hanteren van relaties en het maken van keuzes. De school gebruikt de methode Kwink en streeft naar een goede balans tussen sociaal emotioneel leren en het reguliere schoolse leren, aangezien gedrag en leren sterk met elkaar verbonden zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Eben Haezer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Eben Haezer gebruikt de volgende registratievormen: Zien en Succes!Spiegel.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Eben Haezer?

Basisschool Eben Haezer gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.