
De resultaten van Basisschool De Brink in Ottersum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Brink, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Brink
De schoolweging van De Brink Ottersum is 29,01 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Brink bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Brink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 96.9% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook 0.5% hoger dan vergelijkbare scholen, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit duidt op effectieve differentiatie in de aanpak van rekenen en taal, vooral gezien de schoolweging en complexiteit van de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Brink?
De adviezen tonen een tweedeling: 21.05% vmbo-b/k tegenover 47.36% havo of hoger (21.05% havo, 21.05% havo/vwo, 5.26% vwo). Opvallend is het hogere percentage dubbeladviezen (42.1%) vergeleken met regionale scholen, wat past bij de relatief brede leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs-advies blijft met 0% achter bij het regionaal gemiddelde van 1.01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Brink Ottersum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool De Brink werken wij met methode gebonden toetsen en CITO-toetsen. In de methode gebonden toetsen kijken we vooral waar de kinderen nog moeite mee hebben. Bij de CITO toetsen kijken vooral hoe de kinderen de afgelopen periode de stof tot zich hebben genomen en of ze op niveau zitten. Wanneer kinderen in de CITO laten zien dat zij onderdelen niet goed beheersen zal daar in de nieuwe periode aan gewerkt worden.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Brink in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.85% presteert onder advies (11.81% landelijk), terwijl 34.62% boven advies scoort. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering volgens de wettelijke procedure. De hoge 'boven advies'-score sluit aan bij het geïntensiveerde doorstroomprotocol dat sinds 2019 wordt gehanteerd.
Sociale ontwikkeling
Jaarlijks wordt minimaal 1x de Viseon en/of SRL ingevuld en afgenomen door de groepsleerkracht(en). De resultaten hier van worden vervolgens geanalyseerd door de groepsleerkracht(en). De analyses worden besproken met de intern begeleider. Naar aanleiding van de analyse gesprekken en de analyses worden acties ondernomen door de groepsleerkracht(en) en/of de intern begeleider. Tweemaal per jaar wordt er een algemeen pedagogisch didactisch overzicht gemaakt door de groepsleerkracht(en). In dit overzicht staan zowel de sociale- als de didactische onderwijsbehoeften van individuele leerlingen. Op deze manier zorgen wij (onder andere) ook voor een warme overdracht naar een nieuw schooljaar. Mochten groepsleerkracht(en) zich handelingsverlegen voelen met betrekking tot een individuele leerling, dan is er de mogelijkheid om een leerling te bespreken met een orthopedagoge. Aan iedere school van stichting Lijn83 is een schoolondersteuner verbonden. Het contact met een schoolondersteuner wordt gelegd als er meerdere acties (in overleg met de intern begeleider) zijn ondernomen om een leerling verder te laten ontwikkelen. De leerkrachten, ouders, orthopedagoge/schoolondersteuner en intern begeleider gaan samen om tafel om de leerling de hulpmiddelen te bieden die hij/zij nodig heeft om zich te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld een intelligentie-onderzoek zijn. Er kan ook contact worden gezocht met Team Toegang van de gemeente Gennep om een bepaalde vorm van therapie of bijvoorbeeld een dyslexie-onderzoek aan te vragen. In de schooljaren 2018-2019 en 2019-2020 zijn wij bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuwe visie en missie voor onze school. Vanaf het schooljaar 2020-2021 zijn wij gaan werken met een leerling portfolio en voeren wij kind-oudergesprekken voeren. Alle leerlingen (vanaf groep 2) zijn aanwezig bij een kind-oudergesprek. We hebben drie ouder contactmomenten: één startgesprek, drie kind-oudergesprekken (waarvan twee momenten facultatief zijn; oktober/november en juni/juli). Het startgesprek en het kind-oudergesprek in februari/maart voeren we met alle ouders standaard. Wij voeren startgesprekken aan het begin van het schooljaar, omdat we graag preventief te werk willen gaan in onze communicatie met ouders; wat verwachten ouders van ons in de communicatie gedurende het schooljaar? Is er bijvoorbeeld behoefte aan een maandelijks gesprek? Maar ook; waar liggen de behoeftes of ontwikkelpunten van de leerling? Door te werken met een leerling portfolio, het voeren van een startgesprek en het voeren van kind-oudergesprekken denken wij dat er een open dialoog en open communicatie ontstaat in de driehoek ouder-kind-leerkracht. De leerling krijgt inzicht in eigen ontwikkeling en leert praten over zijn/haar kwaliteiten en valkuilen of ontwikkelpunten. LEES MINDER
Sociale veiligheid
Positief zelfbeeld
Fouten durven maken
Wat is de werkwijze van Basisschool De Brink voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Brink gebruikt ‘De Vreedzame School’ als methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling sinds schooljaar 2015-2016. Deze methode sluit aan bij coöperatieve werkvormen. Het programma besteedt aandacht aan de vijf domeinen van sociaal-emotionele ontwikkeling: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, besluiten nemen, zelfmanagement en relaties hanteren. Vanaf schooljaar 2022-2023 wordt de vernieuwde versie van ‘Vreedzame School’ gebruikt. De school heeft een ‘grondwet’ met vier kernwaarden: 1. Leren en spelen we in een veilige omgeving; 2. Zijn wij samen verantwoordelijk; 3. Mag je jezelf zijn; 4. Hebben we oog en oor voor elkaar. Wekelijks worden methodegebonden lessen gegeven en er worden groepsregels en klassentaken verdeeld. Leerling-mediatoren uit de groepen 7 en 8 helpen bij het oplossen van conflicten tijdens de pauzes. Leerkrachten dragen een andere kleur hesje tijdens het surveilleren. De school gebruikt ‘Viseon’ als registratie-instrument voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Brink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Viseon
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Brink?
Vreedzame School