Ericaschool
Kerklaan 1
6731 BA Otterlo

Schoolweging

Schoolweging
29.63
Spreiding
5.44

De schoolweging van Ericaschool Otterlo is 29,63 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,66% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (regio: 95,88%), ruimschoots boven de landelijke norm van minimaal 85%. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,76% van de leerlingen behaalt het streefniveau (regio: 57,79%), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. De school presteert hiermee bovengemiddeld, mede dankzij maatwerkonderwijs voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Ericaschool adviseert 57,14% van de leerlingen een havo/vwo-niveau (havo 28,57%, vwo 28,57%), tegenover 35,49% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage adviezen voor hogere opleidingen, terwijl vmbo-b/k samen 21,43% bedraagt (regionaal gemiddelde: 18,73%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEricaschool OtterloGemeente AmsterdamNederland
LIB177175.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als school hebben we de opdracht zicht te hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen en de begeleiding van onze leerlingen. Dit betekent dat er op het onderwijsleerproces sprake is van continue reflectie. We noemen dit ook wel een kleine cyclus en de grote cyclus. De grote cyclus is een lange periode van onderwijsaanbod welke wordt gemonitord met de CITO toetsen. Deze resultaten analyseren wij samen met de observaties en data vanuit het dagelijks werken aan de hand van het 4D model. Deze analyse doen wij op groepsniveau en op schoolniveau met het team. Het 4D model is een cyclus van Data, Duiden, Doelen en Doen. We hebben hierbij ook een kleine cyclus. In deze kleine cyclus wordt er steeds gekeken naar de doelen uit de grote cyclus en naar de dagelijkse doelen op gebied van kennis, vaardigheden en attitude die centraal staan in het leren. In deze korte cyclus wordt er steeds gekeken of een kind begrijpt wat er geleerd wordt, waar dit uit blijkt en wat een kind eventueel nodig heeft om tot nog beter begrip te komen. Deze korte cyclus wordt in een logboek steeds geëvalueerd. Het meten van de tussenresultaten kan via toetsen vanuit methoden, maar dit kan ook op vele andere manieren waarmee het leren van de leerling zichtbaar wordt gemaakt. We streven naar diverse manieren van assessment en wij streven er ook naar dat onze leerlingen gemotiveerd zijn en plezier hebben in het delen en laten zien van wat zij geleerd hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32,14% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd presteert 67,86% op adviesniveau, wat aansluit bij de zorgvuldige adviesprocedure met betrokkenheid van IB'ers en directie zoals beschreven in het schoolprofiel.