Kindcentrum De Aventurijn
Grindlaan 6
5345 TA Oss

Schoolweging

Schoolweging
31.71
Spreiding
7.11

De schoolweging van De Aventurijn Oss is 31,71 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat significant hoger is dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,2%). Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed spectrum met nadruk op theoretische leerwegen: 20% vmbo-(g)t en 15% havo/vwo-advies. Opvallend is het percentage praktijkonderwijs (6,67%), dat hoger ligt dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie en het inclusieve karakter van het kindcentrum.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Aventurijn OssGemeente AmsterdamNederland
LIB177.05177.02175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van de methode onafhankelijke toetsen hebben een belangrijke plaats in het leerproces. Op grond van deze tussenresultaten wordt tweemaal per jaar een schoolanalyse gemaakt. Daar hebben ook de vakgroep coördinatoren een belangrijke rol, samen kijken we naar hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. De schoolanalyse wordt met het complete team doorgesproken en is aanleiding tot acties en interventies. Samen zijn wij namelijk verantwoordelijk voor onderwijs dat deugt!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,7% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Daarnaast stroomt 29,6% boven advies door, wat de nauwkeurige advisering en doorstroombegeleiding onderstreept. De combinatie van monitoring en ontwikkelingsgericht werken zoals beschreven in het schoolprofiel lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Op onze school voelen kinderen zich veilig in een aantrekkelijke omgeving en warme, geborgen sfeer. We vinden rust en structuur in het gebouw en in de groepen belangrijk. Er is sprake van wederzijds vertrouwen in kinderen, ouders en personeel. Er is respect voor elkaar. We zijn samen verantwoordelijk voor het welbevinden van iedereen. De Aventurijn kiest voor: Het creëren van een warme gebogen sfeer in een opgeruimd gebouw dat rust uitstraalt; Het leren kennen van team, kinderen en ouders vanuit wederzijds vertrouwen; Het respectvol, proactief en open communiceren door team, kinderen en ouders zodat een dialoog ontstaat; Het meenemen van ouders en kinderen in het proces van ontwikkeling van een kind; Het streven naar pedagogisch partnerschap met ouders en verzorgers; LEES MINDER

Veiligheid

Respect voor elkaar

Wederzijds vertrouwen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Aventurijn voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Aventurijn werkt met pijlers rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij elke pijler een bepaalde periode in het jaar centraal staat. Sociale vaardigheden krijgen frequent aandacht in de groepen. Er wordt gebruikgemaakt van vragenlijsten die door leerlingen en leerkrachten worden geanalyseerd. In de onderbouw worden de volglijsten van KIJK! gebruikt als aanvulling op de vragenlijsten van KiVa, om extra lessen en interventies te bepalen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Aventurijn gebruikt Kijk! en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Aventurijn?

Kindcentrum De Aventurijn gebruikt Kanjer trainingen en KiVa als methoden voor sociaal-emotioneel leren.