
Het team van Daltonschool De Evenaar in Oss
Current section: teamZie hier hoe het team van Daltonschool De Evenaar is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool De Evenaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Daltonschool De Evenaar bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool De Evenaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Daltonschool De Evenaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool De Evenaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Daltonschool De Evenaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool De Evenaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invulling van Lesuren bij Daltonschool De Evenaar
Bij Daltonschool De Evenaar streven we naar continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Of het nu gaat om ziekte of scholing, wij zorgen ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt. Dit doen we door een flexibel team van invallers in te zetten, die nauw verbonden zijn aan onze school of het bredere scholencollectief. Deze invallers zijn bekend met onze specifieke Daltononderwijs methodieken en de schoolcultuur. Dit garandeert een soepele overgang en een consistente leeromgeving voor alle leerlingen. Hun flexibiliteit is cruciaal om het onderwijs op de rit te houden, ook in uitdagende tijden. Ondanks onze inspanningen kan het landelijke lerarentekort soms leiden tot uitdagingen in de beschikbaarheid van invallers. In dergelijke situaties onderzoeken we alternatieve oplossingen, zoals de inzet van gekwalificeerde instructeurs via partners zoals Qrabbl. In uitzonderlijke omstandigheden, als laatste redmiddel en met de grootste zorg, kan het voorkomen dat klassen tijdelijk worden opgesplitst of dat er een aangepaste lesindeling plaatsvindt. Gelukkig komt het zeer zelden voor dat we genoodzaakt zijn een groep naar huis te sturen. De prioriteit ligt altijd bij het bieden van een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor uw kind. Voor vragen over onze aanpak bij personeelsvervanging, kunt u altijd contact opnemen met de schoolleiding.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elk Kind
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Daltonschool De Evenaar staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. Onze kwaliteitskaarten beschrijven de effectieve aanpak en methodieken die we hanteren om leerdoelen te behalen. Wanneer een kind ondanks extra ondersteuning, zoals aangepaste instructie of verwerkingstijd, niet de gewenste resultaten bereikt, werken onze leraren nauw samen met specialisten binnen de school. Samen zoeken we naar de beste alternatieven, of dit nu in de doelen, de aanpak of de leerroute ligt. Voor leesonderwijs volgen we het landelijke protocol dyslexie. Kinderen die extra leesbegeleiding nodig hebben, krijgen een uur extra ondersteuning per week. In groep 2 en 3 zetten we het preventieve leesprogramma 'Bouw!' in bij signalen van leesmoeilijkheden. Groepen 4 tot en met 8 werken met de methode 'Connect Lezen' om de leesvaardigheid te verbeteren. Bij aanhoudende stagnatie, zelfs na extra begeleiding, bespreken we met ouders een eventueel dyslexieonderzoek. Onze basisondersteuning voor rekenen richt zich op tijdige signalering, effectieve instructie en passende begeleiding. Sterke rekenaars ontvangen uitdagende opdrachten, terwijl kinderen die meer tijd nodig hebben, verlengde instructie krijgen. In groep 3 en 4 gebruiken we 'Met sprongen vooruit' voor extra rekenondersteuning indien nodig. Kinderen met specifieke rekenbehoeften werken soms met een eigen leerlijn, altijd in overleg met ouders en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief. Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong differentiëren we in de klas door instructie aan te passen en lesstof te compacten en verrijken. Naast de basisondersteuning bieden we extra programma's zoals de Denksleutels, een wekelijks contactmoment met leeftijdsgenoten onder begeleiding van een HB-specialist. Voor groepen 6-8 is er de Onderzoekersklas, waar kinderen één dag per week samenwerken onder begeleiding van onze HB-specialist. Tevens werken we samen met Groepspraktijk Logopedie Oss, met een logopediste twee dagen per week op school.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Daltonschool De Evenaar besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dagelijks stimuleren we samenwerken en samen spelen, met specifieke aandacht voor groepsprocessen gedurende het hele schooljaar, vaak via onze 'gouden, zilveren en bronzen weken'. Ons pedagogisch beleid beschrijft onze aanpak hierin. Gedragsspecialisten werken samen met de ondersteuningsregisseur aan een proactief gedragsbeleid. Regelmatige kindgesprekken vormen een belangrijk onderdeel van onze begeleiding. Indien een kind extra sociaal-emotionele ondersteuning nodig heeft, intensiveren we deze gesprekken om de betrokkenheid te vergroten. Als de inspanningen onvoldoende resultaat opleveren, overlegt de leerkracht met collega's, de gedragsspecialist en/of de ondersteuningsregisseur om alternatieve aanpakken te ontwikkelen. Voor langdurige ondersteuning organiseren we overleg met alle betrokkenen, eventueel aangevuld met een externe specialist van het samenwerkingsverband. Samen stellen we een individueel handelingsplan of ontwikkelingsperspectief op, waarin doelen, aanbod en aanpak periodiek worden vastgelegd en geëvalueerd.
Gedrag, Werkhouding en Studiemethoden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school hanteert de principes van daltononderwijs, wat een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van werkhouding, doelgericht gedrag en effectieve taakaanpak bij onze leerlingen. De daltoncoördinator bewaakt de continuïteit en ondersteunt leerkrachten in hun daltonvaardigheden. Ons pedagogisch beleid en onze kwaliteitskaart daltononderwijs beschrijven de specifieke aanpak voor gedrag, taakaanpak en werkhouding. Kindgesprekken, zoals eerder genoemd, zijn hierin essentieel. Wanneer kinderen ondanks de gebruikelijke ondersteuning niet de gewenste resultaten behalen, werkt de leerkracht samen met collega's, de gedragsspecialist en/of de ondersteuningsregisseur aan aangepaste strategieën. Bij langdurige ondersteuningsbehoeften organiseren we gestructureerde overleggen met alle betrokkenen, inclusief externe expertise indien nodig. We stellen individuele handelingsplannen of ontwikkelingsperspectieven op, waarin doelen, aanbod en aanpak periodiek worden vastgelegd en geëvalueerd.
Motorische en Lichamelijke Vaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs en dans begeleiden de kinderen tijdens de lessen en bieden waar mogelijk gedifferentieerde ondersteuning. Extra motorische begeleiding vindt doorgaans buiten school plaats. Indien nodig, kunnen aanpassingen zoals aangepaste schrijfmaterialen of een wiebelkussen door de school worden voorzien. Voor grotere aanpassingen, zoals speciaal meubilair, kunnen ouders terecht bij gemeentelijke of gespecialiseerde instanties.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor zorgvragen die buiten onze onderwijskundige expertise vallen, werken we samen met externe specialisten en ondersteuners, altijd in afstemming met ouders. We maken onderscheid tussen onderwijsleeractiviteiten en het bevorderen van zelfredzaamheid en zelfstandigheid, en stemmen onze aanpak af op andere zorgverleners. Ouders kunnen collega's verzoeken om medicatie toe te dienen of medische handelingen uit te voeren. Collega's zijn hiertoe niet verplicht, maar verlenen in principe medewerking na schriftelijke toestemming van de ouders. Deze toestemming, vastgelegd op specifieke formulieren, verklaart dat ouders verantwoordelijk en aansprakelijk blijven. Onderwijs aan Zieke Kinderen: Bij ziekte van een kind onderzoeken we, in samenwerking met ouders en Ziezon, de mogelijkheden voor onderwijs op maat.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Daltonschool De Evenaar
Ontwikkeling van Aanvullende Educatieve Ondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Daltonschool De Evenaar: Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs
Wat zijn de strategische doelen van Daltonschool De Evenaar?
Hoe borgt Daltonschool De Evenaar de realisatie van de schoolplan doelen?
Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Daltonschool De Evenaar
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Daltonschool De Evenaar in Oss?
Daltonschool De Evenaar biedt diverse extra faciliteiten en programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. We hebben een nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en bieden ook voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aan. Dit zorgt voor een naadloze overgang naar de basisschool en een optimale start voor uw kind.
Met welke partners werkt Daltonschool De Evenaar samen voor het jonge kind programma?
Voor een optimale begeleiding van jonge kinderen werkt Daltonschool De Evenaar samen met AVEM Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en educatie voor de allerkleinsten, met een focus op ontwikkeling en welzijn. AVEM Kinderopvang is een betrouwbare partner voor ouders en kinderen.