
Schoolweging
De schoolweging van Hertogin Johanna is 31,43 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt met 95.7% een uitstekend resultaat voor het fundamenteel niveau, ruim boven zowel het landelijk gemiddelde (93.9%) als de inspectienorm (85%). Dit bevestigt dat alle leerlingen minimaal de basisdoelen bereiken, ondrukend sterk gezien de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 40.4% streefniveau scoort de school 9.7%-punt lager dan vergelijkbare scholen (50.2%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.43). Toch ligt de score ruim boven de inspectienorm van 38.7%, wat aantoont dat de basiskwaliteit op orde is.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (3.3% vs. 1.0% regio), passend bij de complexere populatie. Tegelijk zien we sterke prestaties in de hogere adviezen: 16.7% havo en 10% havo/vwo-advies. De school combineert hiermee inclusiviteit met ambitie, waarbij 34.2% van de leerlingen uiteindelijk boven advies presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Oss | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om het onderwijsproces te volgen en zicht te hebben op ontwikkeling van kinderen nemen we twee keer per jaar de Cito Leerling in Beeld toetsen af, naast de methode gebonden toetsen. Hiermee volgt onze school vanaf binnenkomst systematisch informatie over kennis en vaardigheden voor bepaalde vakvormingsgebieden. Dit gebeurt vanaf groep 3 met betrouwbare en valide toetsen die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus en daarnaast middels observaties. Belang van het doel: Met de methodeonafhankelijke toetsen van Cito meten we specifieke vaardigheden. We zetten deze toetsen in om kinderen over een langere tijd te volgen en te kunnen vergelijken met de landelijke normgroep. Het is een check om te beoordelen of de beoogde doelen zijn bereikt en om vast te stellen welke interventies nodig zijn om resultaten te verbeteren/ doelen te behalen. De methodeonafhankelijke toetsen van Cito geven de behaalde leeropbrengsten van de school weer. Een belangrijk uitgangspunt bij het toetsen is dat we niet meer toetsen dan nodig is om kinderen goed te kunnen volgen. Dit betekent ook dat we jaarlijks kritisch kijken naar de toetsen op de toetskalender. Wij stellen twee keer per jaar de schoolzelfevaluatie op, op basis van data uit Citotoetsen en de input vanuit de aanpak Data, Duiden, Doelen, Doen (4D's). Leerkrachten verwerken deze gegevens vervolgens in groepsbegeleidingsplannen per groep op basis van nauwkeurige analyse en observaties. Tijdens de groepsbesprekingen nemen we twee keer per jaar alle gegevens vanuit de focusplannen door met leerkrachten en intern begeleider. Op basis daarvan worden individuele, groeps- en schooldoelen vastgesteld. We ambiëren een gemiddeld vaardigheidsniveau van II per groep (minimaal 75% van de kinderen behaalt een I, II of III score en maximaal 25% van de kinderen een IV of V score). Indien een leerling onvoldoende profiteert van het aanbod in de klas en het reeds ingezette extra handelen van de leerkracht, bespreekt de leerkracht deze leerling in een individuele leerlingbespreking met de intern begeleider. Samen wordt bekeken welke informatie we reeds hebben en wat we nog nodig hebben om de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte te bepalen van de betreffende leerling. Op die manier komen we tot onze volgende stap van handelen. Dit kan bijvoorbeeld een observatie zijn in de klas of een intern onderzoek buiten de klas. Ouders beschouwen wij hierbij als een belangrijke gesprekspartner, omdat zij ervaringsdeskundige zijn. Naast het groepsplan wordt voor die leerlingen die dat nodig hebben een individueel plan gemaakt, omdat hun onderwijsbehoefte erg specifiek is. Indien leerlingen afwijken van de leerlijn van hun leeftijdsgenoten worden ouders hiervan altijd op de hoogte gesteld. Individuele handelingsplannen worden tussentijds geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Hierbij is de intern begeleider betrokken en indien nodig ook een externe specialist.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk), een uniek resultaat. Maar liefst 34.2% stroomt door boven advies, wat de kwaliteit van het adviseringstraject benadrukt. De combinatie van realistische adviezen en brede ondersteuning lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op sociale opbrengsten wordt weergegeven door de kernwaarden verwonder, ontdek en groei. Wij werken hieraan m.b.v. de methode Kwink, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Hiermee is een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 gecreëerd, eenduidige communicatie en een heldere aanpak. Dit zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat, geeft ruimte voor socialisatie op alle niveaus, uitgaande van hoge verwachtingen en goede afstemming met elkaar (kinderen, ouders en leerkrachten). Daarnaast maken we gebruik van de symbolen van Fides en integreren wij activiteiten ronden sociaal emotioneel leren in de Gouden, Zilveren en Bronzen weken in ons onderwijsaanbod. Tevens zitten wij in een professionaliseringstraject gericht op opbrengst- en handelingsgericht werken in de groep, waarbij zowel de cognitieve als de sociaal emotionele kant aan bod komt (o.b.v. Britt - Bureau Wolters en Martijn Hensgens - Vol van Leren) ter verbreding en verdieping, alsmede om samen van en met elkaar te leren. Daarnaast volgen we op stichtingsniveau het traject van IB naar KC, waarin het met name gaat om weten hoe leren werkt en het belang van rust, ritme, regelmaat, routine en relatie. LEES MINDER
Verwonder
Ontdek
Groei
Wat is de werkwijze van BS Hertogin Johanna A voor sociale ontwikkeling?
De visie op sociale opbrengsten en de kernwaarden zijn herijkt in het schoolplan 2023-2027. Burgerschap wordt in 2024-2025 geïmplementeerd. De school gebruikt de methode Kwink, de symbolen van Fides en organiseert activiteiten rondom de Gouden, Zilveren en Bronzen Weken. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd in groep 1 en 2 met behulp van Kijk! en in groep 3 t/m 8 met behulp van Sociaal Emotioneel Functioneren van Cito Leerling in Beeld. Er is een kwaliteitskaart Sociaal Emotioneel Functioneren opgesteld, die in 2024-2025 herijkt wordt. Dit is ook beschreven in het veiligheidsplan.
Welke registratievormen gebruikt BS Hertogin Johanna A om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS Hertogin Johanna A gebruikt Kijk! en Cito LiB sociaal emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BS Hertogin Johanna A?
BS Hertogin Johanna A gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.