
Schoolweging
De schoolweging van De Nieuwe Link is 30,17 , met een spreiding van 7,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met een score van 100% voor het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de inspectienorm (85%), maar ook het landelijk vergelijkingsgemiddelde (95,71%). Deze perfecte score benadrukt dat alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,17).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 76,98% ruim boven de signaleringswaarde (45,5%) voor het streefniveau. Dit is 19,68 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,30%), wat duidt op effectief maatwerk voor hoogpresteerders. De integrale aanpak van 'ontwikkelingsgericht leren' zoals beschreven in het schoolplan lijkt hieraan bij te dragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofile toont een sterke focus op hogere leerwegen: 16,67% havo/vwo en 16,67% vwo (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (3,33% vs. 5,52% regio), wat past bij het beleid om leerlingen op maat uit te dagen. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de geconstateerde diversiteit in de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Nieuwe Link | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast methodegebonden toetsen nemen wij vanaf groep 3 in januari en juni methode onafhankelijke toetsen af. Dit zijn de toetsen van Leerling in Beeld van Cito. Deze toetsen geven een onafhankelijk beeld van de manier waarop de leerling de leerstof heeft verwerkt tot opgeslagen kennis. Na het afnemen van de toetsen analyseert de leerkrachten de resultaten op leerlingniveau en groepsniveau. Hierop schrijft de leerkracht een groepsplan voor de komende periode. In de oudergesprekken worden deze toetsresultaten besproken met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school presteert uitstekend: 73,91% van de leerlingen zit op advies, tegen 62,93% landelijk. Slechts 8,7% zit onder advies (vs. 11,81% gemiddeld), terwijl 17,39% boven presteert. Deze cijfers onderbouwen het in het schoolplan genoemde 'doorlopend monitoren' van leerlingontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Een kind moet goed in zijn/haar vel zitten om tot leren te komen. Wij gaan op onze school uit van onderstaande basisbehoeften van elk mens: - Behoefte aan Relatie ("Ik wil gezien en gehoord worden") - Behoefte aan Competentie ("Ik kan het!") - Behoefte aan Autonomie ( "Ik wil het zelf doen, zelf bedenken") Wij willen voldoen aan alle 3 de basisbehoeften en zullen dan ook altijd op zoek gaan in welke basisbehoefte er een eventueel probleem zit. Hiervoor hebben wij binnen het team speciaal opgeleide mensen die ons voorzien van het laatste nieuws uit wetenschappelijke onderzoeken. Komend schooljaar starten wij met Leader in Me. De essentie van de Leader in Me is dat we kinderen leren om het beste uit zichzelf te halen met respect voor anderen en omgeving. Om dat te bereiken zal een kind zich een aantal sociale vaardigheden eigen moeten maken. Het kind zal leiding moeten kunnen geven aan zichzelf en zichzelf kunnen reguleren. Zijn of haar verantwoordelijkheden moeten kennen en initiatief durven nemen. Om te leren goede keuzes te maken en zal het moeten weten wat belangrijk voor hem of haar is. Om in harmonie met zijn of haar omgeving te leven, zal het open moeten staan voor anderen en empathisch kunnen zijn, zonder zichzelf uit het oog te verliezen. Kinderen die dit allemaal als grondhouding aangeleerd krijgen en daarmee spelenderwijs mogen oefenen op school, zullen daar de rest van hun leven profijt van hebben. Wij gaan dit traject volgen met het gehele team onder begeleiding van het CPS. LEES MINDER
Een veilig leer en leefklimaat
Oog en oor voor iedereen
Zorg voor elkaar en omgeving
Wat is de werkwijze van Basisschool De Nieuwe Link voor sociale ontwikkeling?
De school hanteert positief geformuleerde schoolregels en kijkt oplossingsgericht naar situaties. Kinderen mogen zichzelf zijn, elkaar accepteren, fouten maken, voor elkaar zorgen, lachen, complimenten geven, sorry zeggen en iedereen is welkom.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Nieuwe Link om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en PIVA uit Piramide 2.0 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.