
Schoolweging
De schoolweging van It Harspit Oppenhuizen is 28,70 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit resultaat is consistent sinds de overstap naar het IEP-leerlingvolgsysteem in 2018 en weerspiegelt de onderwijsvisie 'geen kind aan de kant'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectiedoelen voor het streefniveau ruimschoots: 70.2% behaalt dit hogere niveau tegen een verwachte 48.6%. Deze score ligt 9.7% boven vergelijkbare scholen (60.5%), wat wijst op effectieve differentiatie in leerlingbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 55.5% richting vmbo-(g)t of hoger (22.2% vmbo-(g)t, 33.3% havo/vwo), tegenover 11.11% puur vmbo-k. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier 1.01% registreren. De combinatie van 'Friese Plaatsingswijzer' en intensieve VO-monitoring tot 3e klas lijkt hier zijn vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | It Harspit Oppenhuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We leggen de resultaten en de ontwikkeling van het kind vast in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig. In principe stromen alle leerlingen aan het einde van het schooljaar door naar het volgende leerjaar. In uitzonderlijke gevallen is het verstandig om een andere keuze te maken. We streven er naar dat school samen met ouders tot een goede afweging komen, waarbij we als school uiteindelijk de eindbeslissing nemen. In groep 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen (Cito). We vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen en verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. Er wordt voor de leerlingen vanaf groep 3 een groepsplan gemaakt op intensief, basis of verrijkend niveau. Er zijn groepsplannen voor taal en voor rekenen vanaf groep 3 en van groep 4 t/m 8 voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. In groep 1/2 volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met het kleuterobservatiesysteem van Parnassys, de Parnassys leerlijnen. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer zij de leerling in de gaten moet houden of wanneer zij in actie moet komen. Met behulp van de Parnassys leerlijnen komt de individuele leerling goed tot zijn recht en zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse daarvan naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor groepjes.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41.67% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25.27%), waarbij niemand onder het advies uitkomt. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering volgens het 'hele kind-principe' dat ouders zo waarderen. De 0% onder-advisering is uniek in de gemeente Súdwest-Fryslân.
Sociale ontwikkeling
Je veilig en prettig voelen op school, dat is voor iedereen belangrijk! Leerkrachten, ouders en kinderen kunnen samen zorgen voor een fijne en veilige schoolomgeving. We leren kinderen bewust respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting. We zorgen ervoor dat kinderen elkaar goed leren kennen. We willen dat kinderen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarnaast leren we kinderen verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag. LEES MINDER
relatie
competentie
autonomie
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool It Harspit voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool It Harspit gebruikt de Kanjertraining om kinderen positief over zichzelf en anderen te leren denken en handvatten te geven voor sociaal gedrag. De training maakt kinderen bewust van verschillende manieren van reageren aan de hand van vier typetjes: het konijn (bang), de tijger (zelfverzekerd en betrouwbaar), de aap (grapjurk) en de pestvogel (bazig). Basisafspraken zijn vertrouwen, helpen, geen baas spelen, niet uitlachen en niet zielig doen. Kinderen leren zichzelf voorstellen, luisteren, samenwerken, aardig zijn, gevoelens herkennen, mening geven en nee zeggen. Er wordt gevraagd naar de bedoeling van gedrag en tips worden aangereikt. Elke groep krijgt wekelijks of tweewekelijks een kanjerles met een passend kanjerboek. Daarnaast wordt KANVAS gebruikt als volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Vragenlijsten worden ingevuld en besproken met de intern begeleider en collega's om passende hulp te zoeken. Ook WMK-vragenlijsten worden afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool It Harspit om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool It Harspit gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool It Harspit?
Christelijke Basisschool It Harspit gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.