
Schoolweging
De schoolweging van Matthias Oploo is 28,04 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.4% score ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 28.04).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48.6%. Desondanks ligt dit 2.6% lager dan het vergelijkingsmateriaal (60.5%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een dubbele focus zichtbaar: 33.3% vmbo-k (vs. 9.2% regio) en 22.2% havo/vwo-advies (vergelijkbaar met 10.9% regio). De vmbo-b-percentages liggen op 11.1%, dichtbij het landelijk gemiddelde. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch advies past bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Matthias Oploo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school volgt de resultaten van de kinderen op twee manieren: Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. Voor ieder vakgebied gebruiken we een methode om in een doorgaande lijn te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze methodes zijn verdeeld in blokken en aan het einde van zo'n blok wordt bekeken of de doelen worden beheerst. Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. cito-toetsen) en de observatie-instrumenten. Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. De toetsen worden diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd door de leerkracht en intern begeleider om zodoende zicht te krijgen op ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van de groep en individuele leerlingen. In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van de kinderen middels 'KIJK observatie en registratie' op 17 ontwikkelingslijnen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk). 28.6% stroomt door boven advies, wat het vertrouwen in onderadvisering weerlegt. Dit sluit aan bij de transparante communicatie over doorstroommogelijkheden zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid, vertrouwen en autonomie zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks handelen. Er heerst een positieve sfeer binnen de school. We hechten veel waarde aan rust en structuur, duidelijke afspraken zijn kenmerkend binnen onze school. We werken met de Fidesmethodiek om te bouwen aan het zelfvertrouwen, de weerbaarheid en het welbevinden van de leerlingen. Met sociaal-emotionele ontwikkeling bedoelen we dat de kinderen leren omgaan met elkaar en de anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling zijn: Het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn Respect hebben voor elkaars mening en inbreng Elkaar de ruimte geven om zelf-ontdekkend bezig te zijn Het kunnen oplossen van conflictsituaties Het kunnen inleven in gevoelssituaties Anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn Een gevoel van saamhorigheid Om problemen te voorkomen in de omgang met elkaar, moeten kinderen leren sociale vaardigheden bij zichzelf en anderen te herkennen. Ze moeten leren hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar kunt helpen, hoe je conflicten op kunt lossen etc. Dit allemaal op een positieve manier. Ze moeten leren om goed met hun emoties om te gaan en deze naar elkaar toe te gebruiken. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbaar. Conflicten tussen (groepen) kinderen worden ook in kringgesprekken besproken, zodat kinderen zich (weer) bewust worden van waarden en normen. Waarden en normen zijn ook van grote invloed daar waar het gaat om pestgedrag. Met behulp van de symbolen van Fides proberen wij de ontwikkeling van de leerlingen met betrekking tot de weerbaarheid en het zelfvertrouwen te stimuleren en concreet te maken. Hoe omgegaan wordt met pesten staat beschreven in ons Schoolveiligheidsplan. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Autonomie
Wat is de werkwijze van Basisschool Matthias voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Matthias besteedt gedurende de hele dag aandacht aan sociale ontwikkeling, zowel tijdens het spelen en werken als in de klas en op het plein. De school hanteert regels en afspraken gebaseerd op drie basisregels: omgaan met elkaar, omgaan met materialen en bewegen binnen en buiten de school. De school werkt met de methodiek van Fides, die zich richt op het versterken van zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden. Fides helpt leerlingen inzicht te krijgen in zichzelf en hun omgeving en sociale vaardigheden te ontwikkelen. De school richt zich op het versterken van gewenst gedrag en betrekt ouders op een positieve manier bij de sociale ontwikkeling van hun kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Matthias om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Matthias gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Matthias?
Basisschool Matthias gebruikt de Methodiek van Fides voor sociaal-emotioneel leren.