
Schoolweging
De schoolweging van De Meander Ootmarsum is 26,99 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score overstijgt zowel het regionale (96,4%) als landelijke gemiddelde, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral opvallend gezien de relatief lage schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 24,4% havo en 24,4% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% in 2023-2024 tegenover 1,0% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (8,9%) benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meander Ootmarsum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.68 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling in beeld) en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een "Leerlijnen van Parnassys'. Leerlijnen van Parnassys brengt de ontwikkeling in kaart van leerlingen via leerdoelen. Dit maakt het makkelijker om op basis van leerroutes het onderwijs te plannen. De informatie uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de brede adviesrange. Desondanks stroomt 65,3% op of boven advies door, wat aansluit bij de beschreven focus op ontwikkelingsgericht volgen. De school zet extra in op doorstroombegeleiding, zoals blijkt uit het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Voor een goed leerklimaat is het essentieel dat de school een veilige plek is, veilig voor leerlingen, leraren en ouders. Dit is een voorwaarde om te leren. Op deze manier werken wij samen aan goed onderwijs vanuit onze katholieke identiteit. Wij proberen daarbij zaken als veiligheid, vertrouwen en respect voor elkaar een actieve plaats in ons onderwijs te geven. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool De Meander voor sociale ontwikkeling?
R.K. Basisschool De Meander bevordert sociaal competent gedrag door sociale kennis, vaardigheden en houdingen bij te brengen. Naast 'Kinderen en hun sociale talenten' worden de 7 gewoonten van Stephen Covey ingezet. De school besteedt veel aandacht aan groepsvorming, vooral tijdens de Gouden Weken aan het begin van het schooljaar. Deze groepsvorming doorloopt vier fasen: Forming (oriënteren), Storming (presenteren), Norming (normeren) en Performing (presteren). Het doel is om kinderen zelfbewust in het leven te laten staan, met ruimte voor zichzelf en anderen.
Welke registratievormen gebruikt R.K. Basisschool De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
R.K. Basisschool De Meander gebruikt de Leerlijnen van Parnassys voor groep 1-2 en Leerling in Beeld voor groep 3-8 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.