
Schoolweging
De schoolweging van De Meulebeek is 28,76 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,7% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het regionale gemiddelde (96,4%), wat duidt op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft het regionale gemiddelde (60,5%) en reflecteert de effectieve leerlijn voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 23,8% vmbo-kader/theoretisch tegenover 28,5% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijsadvies ligt met 4,8% hoger dan regionale peers (1,0%), passend bij de schoolweging. Opvallend is het stabiele aandeel vwo-adviezen (14,3%) dat parallel loopt aan landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meulebeek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Het hoge percentage bovenadviseerders (38,1% vs. 25,3% regio) onderstreept de zorgvuldige advisering. Deze prestatieresultaten corresponderen met het beleid voor 'opbrengstgericht werken' uit het schoolplan.