
Schoolweging
De schoolweging van Eben Haëzerschool Oostkapelle is 30,70 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, hoewel het net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%) blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Ruim 56% van de adviezen ligt op havo-niveau of hoger (31,25% havo, 18,75% vwo), wat duidelijk boven de regio-vergelijking uitstijgt (16,07% havo, 18,61% vwo). Bijzonder is het hoge percentage gecombineerde vmbo-k/-(g)t-adviezen (31,25% vs. 5,64% regio), wat duidt op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Eben Haëzerschool Oostkapelle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.27 | 172.35 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kwaliteit van ons totale onderwijs valt niet slechts af te lezen uit een aantal cijfers over de resultaten bij de uitstroom van leerlingen en overige toetsresultaten. Het eindresultaat zegt niet alles over de inspanning en de leerbaarheid van de leerlingen. De zorg van de school voor kwaliteit hangt nauw samen met het verbeteren en indien nodig veranderen van onze werkwijze en organisatie in overleg met alle betrokkenen. Dit kan het gevolg zijn van verbeterde/vernieuwde methodes, gerichte nascholing en dergelijke. In het schoolplan is de kwaliteitszorg en bewaking van de kwaliteit nader uitgewerkt. De school ontwikkelt op dit moment een kwaliteitszorgsysteem waarin alle facetten van de schoolorganisatie in kaart zijn gebracht. In dit kwaliteitszorgmodel wordt uitgegaan van het Plan – Do –Check –Act principe: We plannen een activiteit, voeren deze uit, evalueren of de actie geslaagd is en handelen de volgende keer naar de uitkomst van deze evaluatie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,86% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomt door boven advies, tegenover 25,27% nationaal. Dit suggereert mogelijk een voorzichtig adviesbeleid of uitdagingen in doorstroombegeleiding.