DS J Bogermanschool
Weelstraat 1
4307 BR Oosterland

Schoolweging

Schoolweging
32.56
Spreiding
4.56

De schoolweging van DS J Bogermanschool is 32,56 , met een spreiding van 4,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijs, zelfs met relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7% voor deze school. Dit duidt op effectieve basisvaardighedentraining, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofile laat een tweedeling zien: 41,7% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regionaal) en 16,7% vwo (dichtbij landelijk gemiddelde). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 16,7%) hoger dan bij vergelijkbare scholen (4,0%). Dit past bij een breed aanbod voor diverse leerbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDS J BogermanschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB175.74174.3175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school volgt systematisch de vorderingen en ontwikkeling van leerlingen. De leerkrachten: bepalen de voortgang van de groep en individuele leerlingen met methode gebonden toetsen en observatielijsten bepalen de voortgang van de groep en individuele leerlingen met methode onafhankelijke toetsen bepalen voor leerlingen in de aanvangsgroepen ten minste twee keer per jaar de taalontwikkeling, de ontwikkeling van de wiskundige oriëntatie en de motorische ontwikkeling stellen voor leerlingen van de overige groepen ten minste twee keer per jaar de leerresultaten vast voor technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen/wiskunde leggen toets resultaten vast in het digitale LVS - administratiesysteem Parnassys hanteren een toets kalender waarover afspraken binnen het samenwerkingsverband zijn gemaakt hanteren afspraken over hoe ouders betrokken worden als voor hun kinderen een individueel handelingsplan moet worden opgesteld. Op deze wijze kunnen de leerkrachten tijdig problemen signaleren in de ontwikkeling van de kinderen. Bij het signaleren worden de leerkrachten ondersteund door het gebruik van toetsen. De gegevens van de groepen en individuele leerlingen worden volgens een vaste procedure besproken en geanalyseerd (zie ook afspraken “opbrengstgericht werken”). Bij de diagnose raadplegen de leerkrachten elkaar en/of de interne begeleider als dat wenselijk is. Wij bespreken de groepsresultaten en de individuele leerlingen die opvallen. In elk geval passeren de leerlingen die op de Cito-toets op D- of E-niveau scoren. Vervolgens wordt bepaald welke leerlingen nader worden gediagnosticeerd. De leerkracht stelt (in overleg met de interne begeleider) aan de hand van de verzamelde gegevens een groepsplan op, om het onderwijs (waar nodig) aan te passen aan de behoeften van de leerlingen, met het oog op het realiseren van basisdoelen en extra doelen. Een format voor een groepsplan is opgenomen in Parnassys. Vervolgens voert de leerkracht de opgestelde plannen uit. Daar waar de groepsplannen onvoldoende mogelijkheden bieden voor zorgleerlingen worden individuele handelingsplannen gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

29,6% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. Echter, 22,2% zit onder advies (significant hoger dan 11,8% gemiddeld), mogelijk door complexere uitgangsposities. Grote spreiding in resultaten vraagt om extra monitoringsinspanningen.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen ervaren, dat de levensbeschouwing in de praktijk functioneert, d.w.z. dat de kinderen zien en voelen dat de leer die de leerkrachten in het onderwijs uitdragen ook in de lespraktijk en de levenswandel tot uitdrukking komt. De leerlingen moeten respect tonen voor elkaar, vanuit de Bijbelse opdracht de naaste lief te hebben als zichzelf. Ten opzichte van de leerkrachten dient er een gezagsverhouding te zijn. Zowel leerkrachten als leerlingen zijn gebonden aan het gezag van Gods Woord. Trefwoorden hierbij zijn: aandacht, duidelijkheid en eigen verantwoordelijkheid. Naar de ouders toe streven we naar een eerlijke en open relatie, waarbij ruimte is om problemen te bespreken. Formeel waar het moet, informeel waar het kan. Verder willen we de identiteit in de school mede zichtbaar maken door ruime aandacht te besteden aan de christelijke feest- en gedenkdagen. LEES MINDER

Naaste behandelen als jezelf

Respecteren van gezag

Eigen verantwoordelijk heid

Wat is de werkwijze van DS J Bogermanschool voor sociale ontwikkeling?

Tijdens de schoolloopbaan worden de kinderen op emotioneel gebied gevolgd door middel van observaties en invullijsten. In de groepen 3 t/m 8 wordt het digitaal instrument ‘ZIEN+’ gebruikt, dit heet pedagogisch LOVS. Hiermee kan DS J Bogermanschool ondersteuning op maat bieden. In de groepen 0, 1 en 2 gebruikt men het observatiesysteem KIJK om de ontwikkeling van kinderen in al zijn facetten te observeren. DS J Bogermanschool gebruikt webbased administratie en leerlingvolgsysteem Parnassys. Alle informatie is veilig opgeborgen, conform de vereisten in de wet op de privacy. Het beheer van het archief berust bij de IB-er.

Welke registratievorm(en) gebruikt DS J Bogermanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

DS J Bogermanschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt DS J Bogermanschool?

DS J Bogermanschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten.