
Schoolweging
De schoolweging van Sterrendonk is 31,90 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,22% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het regionale gemiddelde (95,23%). Dit onderstreept de stevige basiskennis in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 62,67%, ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het regionale gemiddelde van 55,36%. Dit toont aan dat Sterrendonk leerlingen effectief uitdaagt om boven hun verwachte niveau te presteren, mede dankzij differentiatie in lesaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Ruim 66% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies (havo: 20%, havo/vwo: 6,67%, vwo: 20%), wat aanzienlijk hoger is dan het regionale gemiddelde van 47,5%. Toch is er ook aandacht voor praktische routes: 10% krijgt een vmbo-k/-(g)t-advies, vergelijkbaar met de regio. Deze brede focus sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sterrendonk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.01 | 175.23 | 176 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem We volgen de ontwikkeling van de leerlingen op een aantal manieren: door observaties en controle van het gemaakte werk; door toetsen uit de methodes na ieder leerstofonderdeel; door toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem (LVS). Dit zijn toetsen waarbij de vorderingen van de kinderen 2 à 3 keer per jaar vergeleken worden met het landelijk gemiddelde. Hierdoor zijn deze gegevens het meest objectief in vergelijking met de andere meetinstrumenten; We gebruiken de volgende toetsen: Voor groep 3 t/m 8 technisch lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen Voor groep 6 t/m 8 studievaardigheden De resultaten van de toetsen van groep 3 t/m 8 worden aan de ouders schriftelijk bekend gemaakt tijdens de contactgesprekken. Wanneer een score onvoldoende is, maken we een analyse en proberen via gerichte hulp het kind extra begeleiding te geven. De scores worden uitgedrukt in de symbolen van het cito: I, II, II, V, V. I 20% Ver boven het gemiddelde II 20% Boven het gemiddelde III 20% De gemiddelde groep leerlingen IV 20% Onder het gemiddelde V 20% Ver onder het gemiddelde Evaluatie schoolresultaten Tweemaal per schooljaar, in september en maart, evalueren we de resultaten van de Cito toetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) met zogenaamde trendanalyses. Doel van deze evaluatie: nagaan of we voldoen aan het door onszelf opgelegde ambitieniveau; indien dit niet gehaald is, nagaan of we wel voldoen aan het landelijk gemiddelde; bij tegenvallende resultaten stellen we een concreet actieplan op om resultaten op te voeren. Op welke wijze evalueren we? a. Volgmodel leerlingen: We volgen de trend van de leerlinggroep in de tijd. We analyseren daarbij hoe een specifieke groep leerlingen zich over de jaren heen ontwikkeld heeft. De leerlingen in de huidige groep 8 bijvoorbeeld worden dan in beeld gebracht met hun prestaties in alle voorgaande jaren. b.Volgmodel Jaargroepen: We volgen de trend van de jaargroep in de tijd. Bij dit trendrapport worden de scores van steeds dezelfde jaargroep (bijvoorbeeld groep 6) op een bepaald leerstofgebied door de jaren heen vergeleken. Ambitieniveau We zetten hoog in met ons onderwijs en de resultaten. Gemiddeld willen we bij alle toetsen een score behalen die ligt boven het landelijk gemiddelde. Landelijk ligt het gemiddelde I-II en III scores tezamen op 60 %. Ons streven is 70% van de leerlingen tezamen op score I-II-III. Cito eindtoets/doorstroomtoets (februari 2024) De resultaten van de Cito-eindtoets in groep 8 worden op dezelfde manier onder de loep genomen als de reguliere cito toetsen. De scores van de cito eindtoets worden besproken met het team en de MR en vergeleken met het landelijk gemiddelde, en met de voorgaande scores van onze school, zowel in het algemeen als per vakgebied. Het streven is erop gericht met alle onderdelen boven het landelijk gemiddelde te scoren. Bij de onderdelen waarop dit niet gelukt is wordt een verbeterplan opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,22% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Echter, 55,56% stroomt exact op niveau door, wat de betrouwbaarheid van de advisering benadrukt. De school zet in op nazorg via een doorstroomcoördinator.
Sociale ontwikkeling
Opvoeden tot sociaal gedrag De school is de plaats bij uitstek waar kinderen leren hoe ze zich sociaal kunnen gedragen ten opzichte van leeftijdgenoten. Wij willen de kinderen daarbij aansturen, ondersteunen en begeleiden. Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten: Kanjerschool In alle groepen worden Kanjerlessen gegeven. Er worden kringgesprekken gehouden, waarbij kinderen met elkaar afspreken hoe ze in dat schooljaar met elkaar om zullen gaan. De afspraken worden opgeschreven en in het lokaal, zichtbaar voor kinderen en ouders, opgehangen. Zo leren we kinderen ook zelf verantwoordelijkheid te nemen voor wenselijk gedrag en een fijne sfeer. Kanjerregels: *We vertrouwen elkaar *We helpen elkaar *Niemand speelt de baas *Niemand lacht uit *Niemand doet zielig LEES MINDER
welbevinden
sociaal gedrag
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Sterrendonk voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Sterrendonk hanteert een werkwijze gericht op welbevinden, respect, belangstelling, normen en waarden, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en samenwerking. De school vindt het belangrijk dat kinderen en teamleden met plezier naar school komen en elkaar positief benaderen. Kinderen leren respect te hebben voor elkaar en elkaars mening, aandacht te hebben voor wat een ander doet en zegt, en verantwoordelijkheid voor elkaar te nemen. De ontwikkeling van normen en waarden speelt een belangrijke rol en kinderen leren omgaan met gedragsregels en conflicten op te lossen door middel van overleg.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Sterrendonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Sterrendonk gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Sterrendonk?
Openbare Basisschool Sterrendonk gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.