Daltonschool De Mariënborn
Marienbergweg 28
6862 ZM Oosterbeek

Schoolweging

Schoolweging
22.41
Spreiding
3.96

De schoolweging van De Mariënborn is 22,41 , met een spreiding van 3,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% scoren vrijwel alle leerlingen op fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 65%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend veel vwo-adviezen: 36,4% (vs. 18,6% landelijk). Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) blijft met 9,1% beperkt, wat past bij de relatief lage schoolweging. Havo/vwo-combinatieadviezen (9,1%) zijn vergelijkbaar met regio, maar de focus ligt duidelijk op theoretische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MariënbornGemeente AmsterdamNederland
LIB177.88176.58175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Mariënborn gebruiken wij 'Focus PO'. Focus PO is een expertsysteem voor het primair onderwijs, dat scholen ondersteunt in het maken van opbrengstgericht en passend onderwijs. Het hart van de software bestaat uit een set doorlopende leerlijnen die zijn opgebouwd uit cruciale leerdoelen. Met deze leerlijnen hou je goed zicht op het aanbod en de ontwikkeling van alle leerlingen. Op deze manier kunnen we los van onze methoden, goed zicht blijven houden op de ontwikkeling van de kinderen. Vanaf schooljaar 2021-2022, gaan we ons verder verdiepen in de vernieuwingen die Focus PO biedt voor de groepen 1 en 2. Een kleuter leert, gedreven door zijn nieuwsgierigheid, al spelend en handelend in allerlei situaties die voor hem betekenisvol zijn. De didactische uitdaging waar je als leerkracht elke dag voor staat is om deze natuurlijke wijze van leren te verbinden met de leerdoelen die aansluiten bij de leerstof in groep 3. Voor de groepen 3 t/m 8 ligt de focus dit schooljaar bij het implementeren van de nieuwe rekenmethode. Middels de digitale ondersteuning vanuit Focus PO, wordt zicht gehouden op de schoolbrede ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4% van de leerlingen zit onder advies, significant lager dan landelijk (11,8%). 40% presteert boven advies, wat duidt op zorgvuldige advisering en goede aansluiting. Dit sluit aan bij het daltonprincipe van 'vertrouwen in ontwikkeling' zoals beschreven in de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

In schooljaar 2017-2018 zijn we als school gestart met Samen1school. Dat is een allesomvattende aanpak voor het sociaal pedagogisch klimaat op school. Daarbij wordt gewerkt aan het aanleren van het goede gedrag door middel van belonen en begrenzen. Zo werken we op De Mariënborn voortdurend aan een positief sociaal veilig klimaat; een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele team, de kinderen en de ouders. Alle partijen worden continu actief en bewust in het proces betrokken, zodat iedereen binnen en rond de school weet wat er verwacht wordt en wat de kaders zijn waarbinnen we met elkaar aan het positieve klimaat op school werken. Meer informatie over Samen1school is te vinden via www.samen1school.nl. LEES MINDER

Sociale veiligheid

Preventief

Positief gesteld!

Wat zijn de werkwijzen van Daltonschool De Mariënborn voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool De Mariënborn hanteert de volgende regels: We zijn rustig op de gang, Alles wat ik zelf kan los ik zelf op, Als jij zegt: stop!! Dan houd ik op, Eerst denken dan doen, We zorgen voor elkaar en alles om ons heen, We luisteren naar elkaar. Deze regels worden in elke groep gehanteerd en bij de start van het schooljaar expliciet behandeld tijdens de 'gouden weken'. Ongewenst gedrag wordt vroegtijdig omgebogen naar positief gedrag, met aandacht voor gewenst gedrag en wat al lukt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Mariënborn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool De Mariënborn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Mariënborn?

Daltonschool De Mariënborn gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.