Basisschool Sint Bavo
Breijdelstraat 4
4501 CT Oostburg

Schoolweging

Schoolweging
32.16
Spreiding
5.46

De schoolweging van Sint Bavo is 32,16 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Indrukwekkende 96,2% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Zelfs met een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,16) scoort de school hoger dan het Zeeuwse gemiddelde van 94,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 53,8% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school ruim de inspectienorm van 41,2%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs, waar 62% van de leerlingen het hogere niveau behaalt. De score ligt ook boven het regionale gemiddelde van 53,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een theoretische focus: 27,6% vmbo-(g)t en 17,2% havo/vwo, tegen 16,5% en 10,9% bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijsadviezen (3,5%) is iets hoger dan regionaal (1,0%), passend bij de schoolweging. Opvallend is het relatief hoge vwo-percentage (10,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint BavoGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gebruiken op de Bavoschool de IEP-toetsen om de tussenresultaten te meten. Wij nemen diverse toetsen af op de momenten waarop dit moet en op de wijze zoals die omschreven is in de handleiding. In de toetskalender die we elk jaar opstellen, is te vinden welke toetsen we op welk moment afnemen. De resultaten van de toetsen worden uiteraard met ouders / verzorgers besproken tijdens oudergesprekken. Als team bekijken we de resultaten natuurlijk ook uitvoerig. Zowel op leerlingniveau als op klas- en schoolniveau. Op basis daarvan bekijken we welke aanpassingen we willen doen. Dat kan ook weer op de diverse niveaus; per kind, klas of heel de school. Daarnaast hebben we uiteraard ook de methodegebonden toetsen, meestal noemen we dat een proefwerk of een dictee vanaf groep 3. Deze worden gewaardeerd en in het administratieprogramma opgenomen. Deze resultaten ziet u verwerkt terug op de rapporten van de kinderen. Maar we doen er natuurlijk meer mee. We kijken of kinderen de aangeboden stof beheersen of dat ze nog extra aandacht nodig hebben voor het geleerde. Daar passen we dan vervolgens ons onderwijsaanbod of de instructie op aan. De uitkomst van de toetsen en andere testen zijn ook onderwerp van gesprek in de kindgesprekken die we voeren met de leerlingen. In de groepen 1 en 2 volgt de leerkracht de ontwikkeling van de kinderen met de Kijk!-registratie. Ook in deze groepen kijkt de leerkracht uiteraard naar de vervolgstappen en past het aanbod en de instructie aan de onderwijsbehoeften van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op advies, maar 15% scoort eronder (landelijk 11,8%). Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie. Positief is dat 10% boven het advies presteert, dankzij intensieve begeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gebruiken wij de methode KiVa, deze methode is tevens een beproefd anti-pestprogramma. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Gedurende het gehele schooljaar besteden wij aandacht aan groepsvorming en saamhorigheid in iedere groep. Aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan het vormen van de groep door gerichte activiteiten. Als de groepssamenstelling in de loop van het jaar verandert kan daardoor ook de groepsdynamiek veranderen. Ook dan zetten we extra activiteiten in. De leerkrachten laten voorbeeldgedrag zien. LEES MINDER

Samen

Normen en waarden

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Bavo voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Sint Bavo gebruikt de KiVa-monitor en de vragenlijst uit PO-vensters om het schoolklimaat in kaart te brengen. De school gebruikt de KiVa methode structureel in alle groepen om preventief te werken aan een fijn schoolklimaat. Er is een pestprotocol en een veiligheidsplan. Ouders van kinderen die baat hebben bij weerbaarheidstraining, worden actief gewezen op mogelijkheden in de regio.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Bavo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Bavo gebruikt Kijk! en de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Bavo?

Basisschool Sint Bavo gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.