Basisschool de Berenburcht

De resultaten van Basisschool de Berenburcht in Oostburg

Current section: resultaten
Langestraat 5
4501 BR Oostburg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Berenburcht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool de Berenburcht

Schoolweging
34.2
Spreiding
6

De schoolweging van De Berenburcht is 34,20 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool de Berenburcht bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Berenburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

92,86% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs. De score ligt iets onder het vergelijkingspercentage (93,89%), mogelijk door de relatief hoge schoolweging die lagere verwachtingen met zich meebrengt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,62% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 34,20) effectief differentieert. Het verschil met het vergelijkingspercentage (50,17%) toont ruimte voor verbetering in het bereiken van topniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Berenburcht?

De adviezen zijn ambitieus: 26,32% havo/vwo-advies overtreft ruimschoots het regionale gemiddelde (10,93%). Opvallend is de brede spreiding van vmbo-b/k (21,05%) tot havo/vwo, wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het landelijk percentage (1,01%), mogelijk door preventieve zorg tijdens de schoolloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BerenburchtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenopbrengsten brengen we in kaart met behulp van IEP LVS. IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel. De resultaten uit het IEP LVS geven informatie over waar een leerling staat op het gebied van taal, rekenen en hart-handen en op welk gebied de leerling zich nog kan ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat een leerling inzicht heeft in zijn vaardigheden en groeimogelijkheden. Om dit aan de leerling goed zichtbaar te maken is er de talentenkaart van de leerling. Deze kaart bespreekt de leerkracht met de leerling en de ouders. Tijdens de groepsgesprekken tussen de leerkrachten en Intern begeleider worden de resultaten gebruikt om zowel op leerling niveau, als op groeps-en schoolniveau te evalueren en analyseren. Op schoolniveau brengen we twee keer per jaar de (tussen) opbrengsten in kaart en bespreken en analyseren dit met het gehele team. Hierbij wordt de trendanalyse nauwkeurig uitgevoerd en besproken.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool de Berenburcht in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41,18% van de leerlingen presteert boven advies – bijna dubbele van het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 17,65% zit onder advies, wat aansluit bij het intensieve loopbaanbeleid uit het schoolplan. Deze cijfers onderstrepen het hoge vertrouwen in doorstroommogelijkheden, mogelijk door de individuele ontwikkelingsgerichte aanpak.

Sociale ontwikkeling

Ons schoolteam heeft het traject "Pedagogische Tact" gevolgd van Stevens bij het Nivoz. Onze visie is dat ieder kind uniek is, ieder kind is anders, kan iets anders en heeft iets anders nodig. Differentiatie is daarbij vanzelfsprekend. De leerkrachten zijn oprecht geïnteresseerd in wie de kinderen zijn. Geven ieder kind het gevoel welkom te zijn, niemand wordt buiten gesloten. In onze omgang en contacten met kinderen zijn we gericht op het stimuleren van eigenheid, het positief kleuren van het zelfbeeld van al onze leerlingen. De eerste behoeften van kinderen zijn een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen, veiligheid. Dat zijn de bouwstenen om optimaal te kunnen ontwikkelen. Een positieve relatie leerkracht en leerling is daarbij cruciaal. In elke klas werken we aan een zo gunstig mogelijk klassenmanagement, waarbij we gezamenlijk regels en afspraken met elkaar maken. Er vinden kind- en groepsgesprekken plaats, waarbij er naar ieder kind geluisterd wordt. Sinds januari 2022 zijn we gestart met Hiro, schooljudo. HIRO is een nieuwe lesmethode gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling voor het Primair Onderwijs (PO). Een initiatief dat is ontwikkeld door Schooljudo. Schooljudo gelooft dat dit de basis vormt om ieder kind en elke klas in zijn kracht te zetten. De nieuwe methode brengt Schooljudo, bewegend- en ervarend leren met de zeven Schooljudo waarden de klas in. De zeven waarden zijn: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Stuk voor stuk belangrijke waarden voor iedereen. Het op maat gemaakte programma is toegespitst op de wensen en behoeften van elke klas voor een volledig schooljaar. Zowel in het klaslokaal als op de judomat. DE METHODIEK HiRO bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door een combinatie tussen praten, ervaren, reflecteren en doen leren de kinderen meer over onze kernwaarden: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Deze waarden zijn ontstaan vanuit het judo, een eeuwenoude waarden gedreven sport, die ontwikkeld is als onderwijsmethodiek. Binnen onze school kennen we een relatief hoog aantal Nt2 kinderen. Deze kinderen komen uit een andere cultuur en beheersen bij de start op onze school onvoldoende de Nederlandse taal. Er is extra ondersteuning nodig om ook de sociale taal aan te leren. De woordenschat die gevoelens, wensen en gedachten omschrijven staan hierin centraal. Voor de leerlingen die bijvoorbeeld een negatief zelfbeeld ontwikkelen of een blijvend onhandig sociaal gedrag blijven vertonen bieden we elk schooljaar een assertiviteitstraining aan binnen de school. LEES MINDER

Acceptatie en respect

Veiligheid voor iedereen

Betrokkenheid op elkaar

Wat is de werkwijze van Basisschool de Berenburcht voor sociale ontwikkeling?

Het team van Basisschool de Berenburcht hanteert drie kernwaarden: Samen Betrokken, Acceptatie en Respect, en Veiligheid. De school streeft naar samenwerking op alle niveaus, waarbij leerlingen, leerkrachten, schoolleiding en ouders betrokken zijn. Betrokkenheid start met uitnodigingskaartjes en startgesprekken. Er is aandacht voor acceptatie en respect, waarbij iedereen gelijk is ongeacht geloof, huidskleur of sociale afkomst. Leerlingen leren samenwerken en reflecteren op hun samenwerking. De school biedt een veilige en liefdevolle omgeving waarin kinderen gestimuleerd worden zichzelf te ontplooien. Eerlijkheid staat hoog in het vaandel. De school maakt gebruik van protocollen zoals het anti-pestprotocol en het protocol gedrag, en methoden zoals HiRO en schooljudo.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Berenburcht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Berenburcht gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, PO Vensters, IEP Hart en Handen

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Berenburcht?

Basisschool de Berenburcht zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, HiRO schooljudo