Kindcentrum de Vliertuin
St. Jorisstraat 1
5091 SC Oost

Schoolweging

Schoolweging
28.75
Spreiding
5.58

De schoolweging van De Vliertuin is 28,75 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97% scoort de school ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, wat opmerkelijk is voor een school met een relatief complexe leerlingenpopulatie. Het percentage is zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 60,2%, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat een meerderheid van de leerlingen hogere taal- en rekenvaardigheden beheerst dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie. Het resultaat is vergelijkbaar met scholen met een gelijksoortige schoolweging (gem. 60,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op midden- en hogere niveaus: 26,3% havo en 19,3% vmbo-(g)t. Het aandeel vwo-advies (12,3%) is wel lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%). Opvallend is het hogere aandeel praktijkgerichte adviezen (10,5% vmbo-b vs. 5,5% gemiddeld), passend bij de stedelijke context. De combinatie van theoretische en praktische uitstroom benadrukt de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VliertuinGemeente AmsterdamNederland
LIB174.78173.71175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Medio en einde van elk schooljaar worden de toetsen afgenomen t.b.v. het leerlingvolgsysteem van onze school. De tussenopbrengsten leveren belangrijke input op voor het bijsturen van het onderwijsaanbod. De kwaliteitscoördinator en de directeur van de school maken n.a.v. de resultaten een trendanalyse op. Deze wordt aan het team voorgelegd ter evaluatie van de afgelopen periode en voor het bepalen van het aanbod voor de volgende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat duidt op realistische en onderbouwde adviezen. Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (87,27% vs. 62,93% gemiddeld) reflecteert de zorgvuldige begeleiding bij de overstap naar het VO, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Als school willen wij een afspiegeling zijn van de totale maatschappij waarin wij leven: een maatschappij die democratisch is, waarin mensen voor hun mening mogen en durven uitkomen en elkaars mening en ideeën kunnen respecteren. Wij vinden het van groot belang te kunnen en willen leven in een maatschappij waarin niet gediscrimineerd wordt op basis van geloofsovertuiging, culturele achtergronden, nationaliteit, of op welke wijze dan ook. Het is in onze ogen van groot belang, dat de kinderen zich op onze school thuis voelen. Wij streven naar een prettige, ontspannen en open sfeer, waarin de kinderen zich gerespecteerd voelen en ervaren dat er voor iedereen, ongeacht capaciteiten en vaardigheden, de nodige belangstelling en aandacht is. Een dergelijke werksfeer, ook wel pedagogisch klimaat genoemd, vormt een basisvoorwaarde voor het bereiken van goede onderwijsleerresultaten en een positieve ontwikkeling van de kinderen. Belangrijk kenmerk binnen dit pedagogisch klimaat is dus een kindvriendelijke onderwijsleeromgeving, waarbij een gevoel van veiligheid en geborgenheid bij de kinderen de grondslag vormt. LEES MINDER

Welbevinden en betrokkenheid

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Vliertuin voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Vliertuin gebruikt 'Kwink', een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid in de groepen 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. De school monitort de sociale opbrengsten met de (leerling)SCOL, en laat de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 om de twee jaar een tevredenheidsvragenlijst invullen. De resultaten worden besproken met de leerlingenraad en gepresenteerd aan het leerkrachtenteam.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Vliertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Vliertuin gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Vliertuin?

Kindcentrum de Vliertuin gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.