
Schoolweging
De schoolweging van Op Weg Ooij is 27,18 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, licht boven het landelijk gemiddelde (96,7%) en ver boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskennis bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven het vergelijkingspercentage (63,3%) en de signaleringswaarde van 51,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het bereiken van hogere doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,2% havo/vwo en 22,2% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,9% en 18,6% in de regio. Het percentage praktijkonderwijsadviezen (3,7%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,0%), wat wijst op aandacht voor maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op Weg Ooij | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.4 | 175.23 | 176.95 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren tussentijds resultaten van de leerlingen door: Het nakijken van gemaakt werk en dagelijkse observaties van de leerkracht tijdens de les. Waar mogelijk geeft de leerkracht de leerling, in het proces, inhoudelijke feedback. Het analyseren van de resultaten van methode gebonden toetsen. Resultaten van methode gebonden toetsen worden gebruikt voor de afstemming op aanbod, instructie en verwerking van de nieuwe periode. Verrijking, herhaling of extra instructie wordt vervolgens geboden in de groep of groepsoverstijgend. Het afnemen van methode onafhankelijke Leerling in Beeld toetsen. Deze resultaten worden geanalyseerd op groeps- en leerlingniveau door middel van de 4D methodiek ( data, duiden, doelen en doen) en op basis hiervan worden, indien nodig, onderwijsdoelen, werkwijze en leertijd aangepast. Dit gebeurt in overleg met de intern begeleider. Wij duiden de gegevens (data) en stellen doelen op voor de leerlingen. Leerkrachten richten de planning van het onderwijs elke periode steeds opnieuw in. Op basis van onderwijsbehoeften kunnen niveaugroepen anders samengesteld worden en interventies op leerling- of groepsniveau ingezet worden. Leerkrachten overleggen inhoudelijk met elkaar of doen dit in overleg met de intern begeleider. Vervolgens presenteren de leerkrachten volgens de 4D methodiek de resultaten van hun groep en de aanpak aan het gehele team. Als school stellen wij doelen op schoolniveau met behulp van onze schoolstandaard. We stellen vast wat voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen de groeps- en schoolresultaten moeten zijn. Twee keer per schooljaar bekijken wij met het gehele team of wij aan onze schoolstandaard voldoen en welke interventies er op schoolniveau nodig zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder advies (tegen 11,8% landelijk), terwijl 47,6% boven advies scoort (vs. 25,3% regio). Dit reflecteert nauwkeurige advisering en intensieve monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Leerkrachten zetten in op verbinding met elkaar en laten de groep van elkaar leren. Hierin geven de leerkrachten ruimte, denken ze mee, confronteren ze , begrenzen ze ongewenst gedrag, hebben ze geduld en geven ze leerlingen het vertrouwen dat zij er mogen zijn. Er is ruimte om met elkaar gebeurtenissen te bespreken. Onze visie is dat leerlingen door deze aanpak zelfvertrouwen ontwikkelen en beter kunnen presteren. Middels de observaties en interventies van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) creëren wij een veilige leer- leef en werkomgeving.Daarnaast werken wij via een doorgaande pedagogische aanpak lijn. LEES MINDER
Respect
Veilig
Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool Op Weg voor sociale ontwikkeling?
Twee keer per jaar registreren de leerkrachten de sociale ontwikkeling van elk kind in SCOL, op basis van hun observaties. De vooruitgang van het kind kan bekeken worden door het kind te vergelijken met zichzelf en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. Op het groepsrapport wordt zichtbaar hoe de groep zich als geheel ontwikkelt. Met het groepsoverzicht worden de onderwijsbehoeften van ieder kind in beeld gebracht. Op basis hiervan wordt indien nodig een groepsplan opgesteld. De school werkt met een gedragsprotocol vanuit HGW, waarbij ouders en school samenwerken aan gedragsbeheersing en/of verandering. De school gelooft in de ontwikkeling van leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Op Weg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Op Weg gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Op Weg?
Basisschool Op Weg gebruikt Een doos vol gevoelens, Goed gedaan, Kanjertrainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.