De Kardoen in Ommen - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Kardoen is 28,03 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op taal en rekenen. De score ligt echter 2% lager dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat mogelijk samenhangt met de hogere diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Fundamenteel niveau
Score: 94.4444%
Streefniveau
44,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm van 48,6% ligt. Dit komt mogelijk door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,03) en ruime spreiding in niveaus. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%, wat aangeeft dat De Kardoen extra uitdaging heeft om talentontwikkeling te stimuleren.
Streefniveau
Score: 44.8148%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 31,3% vmbo-(g)t/havo en 21,9% havo/vwo benadrukken de theoretische focus. Tegelijk is 3,1% vwo-advies opvallend laag vergeleken met regionaal gemiddelde (18,6%). De 3,1% vmbo-b laat zien dat de school ook aandacht heeft voor praktisch ingestelde leerlingen, zij het beperkter dan veel vergelijkbare scholen (5,5% vmbo-b).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse toont een stijging van 2,1% in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8, mede dankzij het 'rekenatelier'-programma. De focus op maatwerk blijkt uit scores die gemiddeld 1,8% hoger liggen dan verwacht op basis van de schoolweging.
Toets | De Kardoen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de vorderingen van de leerlingen op de kernvakken getoetst: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. De resultaten worden vergeleken met landelijke normen. De Kardoen maakt vooral gebruik van de toetsen van Boom uitgevers, de LVS toetsen. De school heeft ambities geformuleerd m.b.t. de tussenresultaten. Deze worden in teamverband maar ook met de leerkracht besproken. Daar waar nodig worden op groepsniveau of op individueel leerlingniveau interventies gedaan. Dat kan zijn met extra uitdaging, verdieping of verbreding, maar ook ondersteuning in de vorm van verlengde instructie of extra oefening. De intern begeleider borgt de zorg cyclus.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
33,3% presteert boven advies (vs 25,3% landelijk), wat wijst op goede doorstroombegeleiding. Echter, 16,7% zit onder advies (iets hoger dan 11,8% landelijk) - mogelijk een gevolg van de complexere populatie. De combinatie van intensieve monitoring en GOO!-samenwerking lijkt zowel kansen als uitdagingen op te leveren.
Sociale ontwikkeling
De Kardoen is een echte Kanjerschool! Gedurende 8 leerjaren wordt de Kanjertraining gegeven door gecertificeerde leerkrachten. Daarmee is een sterke doorgaande lijn van sociale vaardigheid door de hele school geborgd. Sociale competenties, het gevoel van veiligheid en vertrouwen wordt regelmatig met diverse instrumenten gemeten en besproken. Wij werken volgens de principes van de zeven gewoonten van effectief (zelf-)leiderschap. Deze principes zijn vertaald in een schools kader genaamd ’The leader in me’. Op De Kardoen werken wij volgens dit kader. Wereldwijd werken er zo’n 2800 scholen volgens dit framework en ook in Nederland groeit het aantal scholen. Het geeft ons een gezamenlijke taal die wij binnen de school spreken. Deze taal is erop gericht dat het kind centraal komt te staan bij de vormgeving van de eigen ontwikkeling. Dat is iets waar wij als team voor willen gaan. In de kern gaat het om de volgende inhoud: Je helpt de leerlingen meer verantwoordelijk en onafhankelijk te worden door het gebruik van gewoonte 1, 2 en 3. Je helpt leerlingen meer wederzijds afhankelijk te zijn door het gebruik van gewoonte 4, 5 en 6. Focus op het leren en waarderen dat het gaat om wie je bent, niet wat je hebt! Zorg goed voor lichaam, verstand, hart en ziel door gewoonte 7. LEES MINDER
veiligheid
verantwoordelijkheid
persoonlijke groei
Wat is de werkwijze van De Kardoen voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van het onderwijs van De Kardoen zijn verwoord in de visie van de school. Wekelijks worden in alle groepen de Kanjerlessen gegeven en de opbrengsten worden gemeten en geanalyseerd met een leerlingvolgsysteem. Kinderen met bijzondere sociaal-emotionele onderwijsbehoeften krijgen extra training, spel en oefeningen. Een aantal keer per jaar worden kindgesprekken gevoerd, waarbij afspraken worden vastgelegd in een kindplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Kardoen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kardoen gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kardoen?
De Kardoen gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.