
Schoolweging
De schoolweging van Ommerkanaal is 28,44 , met een spreiding van 5,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit voldoende is, scoren vergelijkbare scholen gemiddeld hoger (96,4%), wat mogelijk verklaard wordt door de iets complexere populatie van deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het didactisch handelen, vooral gezien de relatief brede leerlingenpopulatie (spreiding 5,21).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 23,1% havo, 23,1% havo/vwo en 15,4% vwo. Gezamenlijk betreft dit 61,5% van de leerlingen, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 45,6%. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat lager ligt dan de regionale trend (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ommerkanaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
in onze afsprakenkaart Cyclische Kwaliteitszorg is vastgelegd hoe we de tussentijdse resultaten analyseren en op basis daarvan een vervolgaanpak vaststellen. Belangrijke instrumenten daarin zijn IEP LVS en Leeruniek
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Vanuit onze visie vinden we het belangrijk dat er liefde en aandacht is voor onze omgeving. Daarom is het belangrijk dat leerlingen een open oog en een open hart ontwikkelen voor hun sociale omgeving. De leerlingen groeien op in een maatschappij waar allerlei verschillende mensen en meningen zijn. Ze leven in een gezin, een straat, dorp of stad waar ze samenleven met andere mensen. Mensen die anders zijn, mensen die andere meningen hebben, mensen met verschillende achtergrond wat betreft cultuur en geloof. De school levert een bijdrage die gericht is op de bevordering van sociale integratie door het overdragen van kennis en kennismaking met de diversiteit van de samenleving. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en geloof leren zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders zijn’ te accepteren. Door regels en afspraken centraal te stellen in de klas, de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te bewerkstelligen. Aangezien Nederland een democratische rechtstaat is, is het belangrijk voor de kinderen om te weten hoe zo’n rechtstaat is ontstaan, in elkaar zit en hoe zij daar later een rol in kunnen gaan spelen. Omdat we in dit land vrijheid van meningsuiting hebben is het belangrijk dat kinderen zich een eigen mening weten te vormen, maar ook dat zij meningen van anderen leren te respecteren. Ten slotte is het belangrijk voor de kinderen te leren over de wereld, de natuur en het milieu en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de wereld leefbaar blijft. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust en veiligheid in de klas, in de school en op het plein. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven. We stimuleren sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat actief. Dit doen we zowel preventief als curatief, en in nauwe samenwerking tussen leerkrachten en ouders. Wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet - oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. We besteden extra aandacht aan verdraagzaamheid ten aanzien van de verschillen tussen mensen, culturen en opvattingen. Wij zijn ons ervan bewust dat onze homogene populatie is geen afspiegeling van de maatschappij zoals in de rest van Nederland. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van de Christelijke Nationale School Ommerkanaal voor sociale ontwikkeling?
De Christelijke Nationale School Ommerkanaal vindt het belangrijk dat leerlingen een open oog en een open hart ontwikkelen voor hun sociale omgeving. De school levert een bijdrage aan de bevordering van sociale integratie door kennis en kennismaking met de diversiteit van de samenleving. Kinderen leren over elkaar, elkaars cultuur en geloof, waardoor ze elkaar beter begrijpen en verschillen leren accepteren. Door regels en afspraken centraal te stellen, leren de kinderen dat regels nodig zijn voor een veilige maatschappij. De school besteedt aandacht aan burgerschap en het vormen van een eigen mening en het respecteren van meningen van anderen. Ook leren kinderen over de wereld, de natuur en het milieu. De Kanjertraining wordt ingezet om burgerschap vorm te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Christelijke Nationale School Ommerkanaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Christelijke Nationale School Ommerkanaal gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.