Openbare basisschool Kleurrijk
Dionysiusstraat 4
5724 AC Ommel

Schoolweging

Schoolweging
29.68
Spreiding
7.25

De schoolweging van Kleurrijk Ommel is 29,68 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit positief is, ligt het percentage wel 2,7% lager dan bij vergelijkbare scholen. De school benadrukt in haar beleid het belang van basisvaardigheden, met wekelijks extra taallessen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat significant lager is dan zowel de regionale vergelijking (57,8%) als de signaleringswaarde (47,1%). Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie, waarbij de school in haar jaarverslag aangeeft extra te investeren in maatwerk bij rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op vmbo: 44,4% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (k/g/t), waarvan 22,2% vmbo-k. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (11,1%), mogelijk door late instroom. Het aandeel havo/vwo-advies (27,8%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (25,3%), wat aansluit bij de relatief hoge streefniveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKleurrijk OmmelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (30,8%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Positief is dat 15,4% boven advies presteert, wat de effectiviteit van de plusklas onderstreept. De school geeft aan in het ondersteuningsplan extra te focussen op adviseringstrajecten.

Sociale ontwikkeling

Een goede sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vinden wij van groot belang. Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen als ze lekker in hun vel zitten. In iedere groep besteden we hier aandacht aan, door middel van groepsgesprekken en individuele gesprekken met leerlingen. Bij ons op school hechten we grote waarde aan geloof en vertrouwen van de leerling in zichzelf. We werken daarom met de Fides-methodiek. Deze richt zich op vergroting van zelfvertrouwen en weerbaarheid van de leerlingen. We hanteren daarbij symbolen die helpend zijn om leerlingen op een simpele, praktische en ‘zichtbare’ manier inzicht te geven in zichzelf en de omgeving. Ook kijken wij naar iedere leerling als individu en bekijken wat hij/zij nodig heeft. Naast onze interne deskundigheid hebben we goede contacten met partners binnen de gemeente waardoor we de hulpvragen van onze leerlingen kunnen beantwoorden. LEES MINDER

Veerkracht en Vertrouwen

Verscheidenheid

Verbondenheid

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Kleurrijk voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool Kleurrijk hecht waarde aan het zelfvertrouwen van de leerlingen en werkt daarom met de Fides-methodiek. Deze methodiek is gericht op het vergroten van het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van de leerlingen. Daarnaast wordt er gewerkt met De Vreedzame School, waarmee een pedagogisch klimaat wordt gecreëerd waarin iedereen zich prettig voelt. Leerlingen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas en op school. Jaarlijks worden leerling-mediatoren opgeleid voor het oplossen van conflicten. Leerlingen leren meedenken over hun omgeving en hier verantwoordelijkheid voor te nemen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Kleurrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool Kleurrijk gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.