
Schoolweging
De schoolweging van De Zevenster Oldenzaal is 25,99 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. De integrale aanpak van basisvaardigheden in het vrije schoolcurriculum blijkt hierbij succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit reflecteert de effectiviteit van het gespecialiseerde rekenonderwijs en de individuele leerlijnen die de school hanteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op hogere onderwijsniveaus: 25% havo/vwo en 25% vwo-advies (tegenover 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 16,67% vmbo-k advies. Deze brede differentiatie sluit aan bij de pedagogische visie op ‘kansengelijkheid in diversiteit’.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zevenster Oldenzaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.5 | 176.79 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (31,58% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 26,32% boven advies, wat het maatwerk in potentieherkenning benadrukt. De school zet volgens het schoolplan extra in op doorstroomcoaching om deze verschillen te verkleinen.