
Schoolweging
De schoolweging van De Linde Oldenzaal is 28,94 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 91.67% ruim gehaald (inspectienorm 85%), maar blijft wel onder het landelijk gemiddelde van 96.37%. Dit toont aan dat basisvaardigheden structureel worden geborgd, ondanks de krimp.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 51.67%, wat net boven de inspectienorm van 48.6% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 60.51%. Deze score weerspiegelt de uitdagingen die samenhangen met een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een breed spectrum zien: 26.3% vmbo-b tegenover 21.1% havo en 10.5% havo/vwo. Opvallend is het relatief lage percentage vwo-adviezen (niet aanwezig) vergeleken met vergelijkbare scholen (18.6%). De nadruk ligt op praktisch georiënteerde adviezen, passend bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Linde Oldenzaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten methodegebonden toetsen en Cito tussentoetsen Waarom? Geen enkele methode is passend voor alle groepen en alle leerlingen. Er zullen altijd aanpassingen gemaakt moeten worden om de lessen aan te laten sluiten bij de groep en de leerlingen. Tijdens onze blokvoorbereidingen maken wij bewuste keuzes wat we weglaten, wat we toevoegen. Kortom we willen vroegtijdig signaleren of ons aanbod doeltreffend is. Desgewenst wijken we beredeneerd af om ons onderwijs passend te maken voor alle kinderen. Hoe? We werken voor de basisvakken met de volgende methodes: Lezen: Veilig leren lezen Kim versie, Estafette en leeslink Rekenen: Wereld in getallen versie 4 Spelling: Taal Actief versie 4. We hebben een toets kalender, daarin staan de methodetoetsen gepland. In het jaarrooster staan de weken van de toetsen opgenomen in die week op woensdag is er tijd voor blokvoorbereiding. In de onderbouw werken we doelgericht thematisch. De doelen waaraan gewerkt wordt gedurende 5 à 6 weken worden tijdens de themavoorbereiding ingepland en vervolgens afgecheckt. Wat? De leerkracht heeft nadat de toetsen zijn afgenomen de toets nagekeken. De leerkracht analyseert de toetsen op groeps- en leerling niveau. We hanteren voor de signalering de 80% normering die de methode hanteert. (Bij VLL signaleren we vanaf de waardering Voldoende) De uitval op groepsniveau noteert de leerkracht in het groepsplan in de basisroute bij het kopje evaluatie. Bijv. Blok A1: uitval op Klokkijken hele uren De leerkracht kijkt of dit onderdeel in het volgende blok wederom wordt aangeboden. (Als dit niet het geval is noteert hij bij doelen in het groepsplan klokkijken hele uren. In de weekplanning plant de leerkracht wanneer het onderdeel (extra) wordt aangeboden. De leerkracht bekijkt of hij dit onderdeel tijdens de toets af wil toetsen of dat hij op een ander moment kijkt of de groep tot beheersing is gekomen. Tijdens de volgende blokvoorbereiding wordt hierop geëvalueerd en evt. Bijgesteld) Indien er kinderen op onderdelen uitvallen dan wordt dit op leerlingniveau genoteerd in planb² bij het betreffende vakgebied bij evaluatie en analyse. Indien de leerkracht het noodzakelijk vindt wordt er een onderwijsbehoefte geformuleerd. Tijdens de volgende blokvoorbereiding wordt dit geëvalueerd en evt. bijgesteld. De interventie wordt in de weekplanning gezet evenals de evaluatiedatum. Deze werkwijze hanteren we ook twee keer per jaar door het afnemen van de Cito toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35.9% van de leerlingen presteert onder het basisschooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie. Desondanks scoort 12.8% boven advies, wat aansluit bij de individuele begeleidingsaanpak die de school beschrijft.
Sociale ontwikkeling
'Alles wat aandacht krijgt, groeit!' Op De Linde werken wij aan een positief sociaal en moreel klimaat. We zetten hiervoor de gedragsaanpak van Positive Behavior Support (PBS) in. Het gewenste gedrag stimuleren wij door kinderen vaardigheden en kennis bij te brengen en door het stimuleren van een positieve houding. We hebben drie pedagogische kernwaarden: Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden komen naar voren in onze gedragsverwachtingen en de gedragslessen die we geven. Maar bovenal geloven wij erin dat het uitdragen van onze normen en waarden en het voorbeeldgedrag dat daarbij hoort, een belangrijke bijdrage levert aan het leren van de kinderen. Veiligheid zien wij als de basis om tot leren te komen. Als kinderen zich veilig voelen komen ze toe aan het optimaal benutten van hun mogelijkheden .Een duidelijke en vooral voor kinderen herkenbare structuur en sfeer van vertrouwen, zijn daarbij belangrijk. We besteden daarom veel aandacht aan het vergroten van de sociale veiligheid, mede omdat er dan meer effectieve leertijd overblijft. We hanteren schoolbreed 4 kapstokregels. Het is een beperkte set regels die navolgbaar zijn voor iedereen binnen de school. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van OBS De Linde - Locatie De Thij voor sociale ontwikkeling?
OBS De Linde - Locatie De Thij monitort de sociale ontwikkeling met behulp van de veiligheidsmonitor en Swiss Suite incidentenregistratie. De data wordt gebruikt door het expertteam om het beleid aan te scherpen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Linde - Locatie De Thij om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Linde - Locatie De Thij gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.