
De resultaten van Drieeenheidsschool in Oldenzaal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Drieeenheidsschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Drieeenheidsschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Drieeenheidsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op de Drieeenheidsschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Op de Drieeenheidsschool streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te realiseren. Onze leerlingen laten uitstekende resultaten zien op het gebied van fundamentele vaardigheden. Met 99,4% van de leerlingen die dit niveau bereiken, overtreffen we ruimschoots de landelijke norm van 85%. Zelfs in vergelijking met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie presteren onze leerlingen uitzonderlijk goed, met een score van 96,6%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitieus Onderwijs op de Drieeenheidsschool
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie, om dit ambitieuze niveau te meten. De Drieeenheidsschool behaalt een resultaat van 67,3% voor het streefniveau, wat boven de specifieke signaleringswaarde van 53,8% ligt. Dit toont aan dat onze leerlingen, ondanks de uitdagingen die de diverse leerlingenpopulatie met zich meebrengt, uitstekende academische vooruitgang boeken. Onze prestaties zijn ook beter dan die van vergelijkbare scholen, die gemiddeld 64,0% scoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Drieeenheidsschool?
Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets voor groep 8 de doorstroomtoets genoemd. Deze aanpassing benadrukt de continue ontwikkeling van uw kind. In groep 7 ontvangt elke leerling een persoonlijk, voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkrachten van groep 7, de interne begeleider en de directie. Hierbij wordt gekeken naar de academische prestaties, aangeboren talenten en de sociaal-emotionele groei van de leerling gedurende de basisschoolperiode. Voor aanvang van de doorstroomtoets in groep 8 wordt een definitief schooladvies vastgesteld. Dit proces wordt mede vormgegeven door de leerkracht van groep 8, de interne begeleider en de directie, aangevuld met de inzichten van de leerkracht uit groep 7. De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste twee weken van februari. Ouders en leerlingen ontvangen uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het oorspronkelijke schooladvies, dan zal de school het advies heroverwegen en waar nodig bijstellen naar boven. Een bijgesteld advies kan dus hoger zijn, maar nooit lager dan het eerdere advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Vaardigheden en Persoonlijke Groei op de Drieeenheidsschool
Op de Drieeenheidsschool in Oldenzaal stimuleren we de ontwikkeling van sociaal competente kinderen. We geloven dat kinderen die goed met zichzelf en anderen om kunnen gaan, zich ontwikkelen tot actieve en betrokken burgers. Deze vaardigheden zijn essentieel om een positieve bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Onze aanpak is gericht op het aanleren van praktische sociale vaardigheden. Een sociaal competent kind houdt rekening met zowel eigen belangen als die van anderen, en handelt conform maatschappelijke normen en waarden. Dit vereist kennis, oefening en een positieve houding, waarbij we ook aandacht besteden aan zelfinzicht en de beleving van gevoelens.
Samenwerking
Geloof in elkaar
Elkaar helpen
Hoe bevordert de Drieeenheidsschool sociale ontwikkeling?
Wij hanteren de 'Klasse(n)kracht!: met RESPECT voor de klas' methode van Jelly Bijlsma. Dit is een systemische aanpak die het groepsproces in de klas en school begeleidt. Het team krijgt hiermee de regie over een sociaal, veilig en krachtig leerklimaat vanaf het schoolplein. Voor de sociaal-emotionele lessen maken we gebruik van de methode 'Kwink'. Deze lessen sluiten aan bij de behoeften van de leerlingen en kunnen worden aangepast aan actuele situaties of schoolthema's. Zo leren we kinderen gewenst gedrag aan en pakken we ongewenst gedrag gezamenlijk aan.
Welke tools gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen te monitoren, maakt de Drieeenheidsschool gebruik van het registratie-instrument 'Zien'.
- Zien
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
De Drieeenheidsschool zet de volgende methodes in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink
- Klasse(n)kracht
Inspectierapport Drieeenheidsschool Oldenzaal: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Drieeenheidsschool in Oldenzaal is een basisschool waar we streven naar uitmuntend onderwijs voor elke leerling. Onze school biedt een veilige en stimulerende leeromgeving, gericht op de ontwikkeling van zowel intellectuele als sociale vaardigheden. We geloven in een persoonlijke benadering, waarbij we inspelen op de individuele behoeften van onze 250 leerlingen. Transparantie over onze onderwijskwaliteit is essentieel. Daarom delen we graag informatie over de bevindingen van de onderwijsinspectie. Dit helpt ouders en verzorgers om een weloverwogen keuze te maken voor de school van hun kind.