
Schoolweging
De schoolweging van De Slinge is 29,73 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,83% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Slinge ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een fluctuerend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 54,76% van de leerlingen het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar theoretische leerwegen: 23,08% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-combinatieadvies (vs. 10,93% in de regio) en 15,38% direct vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-kader/theoretisch (23,08%) ten opzichte van het landelijk gemiddelde (5,64%), wat past bij de regionale leerbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Slinge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.42 | 174.23 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De beheersing van de instrumentele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven, zich kunnen uitdrukken in mondelinge en geschreven taal en het kunnen werken met getallen, wordt gezien als belangrijke voorwaarde voor de verwerving van kennis en het zich creatief kunnen uitdrukken. We zijn er ons als school van bewust, dat de wijze waarop de kleuters leren anders is, dan de manier waarop oudere kinderen leren. Omdat spelen de spontane activiteit is van jonge kinderen, is spel een belangrijke werkvorm. In de onderbouw worden brede ontwikkelingsbevorderende activiteiten aangeboden die een logische verbinding hebben met meerdere vak- en vormingsgebieden. De ontwikkeling van de leerlingen wordt nauwgezet gevolgd via de leerlijnen ParnasSys. Observatie is hierbij van cruciaal belang. Vanaf groep 3 worden naast dagelijkse observaties gebruik gemaakt van methode gebonden toetsen. In ons leerlingvolgsysteem worden de toetsgegevens van de leerlingen gedurende de gehele basisschoolperiode vastgelegd. Verder volgen we de ontwikkeling van de kinderen en de effecten van ons onderwijs onder andere door middel van toetsen die bij de methode horen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling In Beeld). Deze resultaten worden door de leerkrachten en Intern Begeleider geanalyseerd en besproken in een groepsbespreking. Aan de hand van de analyse kunnen er aanpassingen worden gedaan aan de leertijd, het aanbod van de leerstof, de aanpak door de leerkracht. Dit kan zowel op groepsniveau als op kindniveau. In de groepsanalyses wordt bovenstaande beschreven, zodat de gegevens met de groep en de kinderen meegaan naar de volgende leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,93% landelijk. De volledige afwezigheid van onderadvisering (0% vs. 11,81% gemiddeld) toont de nauwkeurigheid van het adviesproces. Dit sluit aan bij het beleid van 'ontwikkelingsgericht volgen' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
We hechten veel belang aan een gezond pedagogisch klimaat. Onze school is een veilige plek met een sfeer waarbinnen kinderen zich prettig voelen, waar normen en waarden belangrijk zijn en kinderen elkaar accepteren en respecteren. Belangrijk hierbij is de open en ontspannen sfeer op school. Een sfeer waarin ieder kind zich thuis voelt en die bijdraagt tot een fijne schooltijd. Dat zijn de voorwaarden voor alle kinderen om tot goede leerprestaties te komen. Wij hechten daarom veel belang aan duidelijke omgangsregels. Samen met de kinderen zijn deze regels tot stand gekomen en alle kinderen proberen zich altijd aan deze regels te houden: Elkaar respecteren. Samen problemen oplossen. Naar elkaar luisteren. Bij een ander niet doen wat je zelf niet leuk vindt. Niemand buitensluiten. Elkaar helpen. Accepteren dat iedereen anders is, anders kan denken en er anders uit kan zien. Proberen elkaar zoveel mogelijk te begrijpen. Samen voor het speelmateriaal zorgen. Afspraken maken en je eraan houden. Samen spelen en werken. Op school hebben wij een pestprotocol. Wij vinden het heel belangrijk dat goed beschreven wordt hoe wij op onze school omgaan met de problemen rondom het pesten. Als OBS de Slinge staan we niet op ons zelf. De belangrijkste samenwerkingspartners zijn de overige scholen voor openbaar basisonderwijs in de gemeente Steenwijkerland en Zwartewaterland, Stichting Op Kop. We vormen een samenwerkingsverband waarbinnen kleinere netwerken zijn ontstaan. Zo werken we samen op het gebied van leerlingenzorg (netwerk Interne Begeleiding) en digitalisering (netwerk ICT-coördinatoren). Soms gaan collega’s van Op Kop-scholen bij elkaar kijken op school, in de klas; collegiale consultatie. Een goede manier om te leren met en van elkaar en de kennismaking te intensiveren. We werken samen met diverse instellingen zoals de IJsselgroep, Katholieke Pabo Zwolle, het Deltion College, Drenthe College en het Friesland College. Op het gebied van de speciale zorg voor de kinderen, werken we samen met de Speciale school voor Basis Onderwijs in Steenwijk. Indien nodig maken we gebruik van de specialistische kennis die daar aanwezig is. LEES MINDER
Veiligheid
Wederzijds respect
Open communicatie
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Slinge voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Slinge streeft naar een respectvolle omgang met elkaar, waarbij leerkrachten een voorbeeldrol vervullen. De school speelt in op verschillen tussen kinderen en komt tegemoet aan de basisbehoeften: geloof in eigen kunnen (competentie), zelfstandigheid (autonomie) en waardering van anderen (relatie). Het accepteren van individuele verschillen is een voorwaarde voor samenwerking.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Slinge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Slinge gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Slinge?
Openbare Basisschool De Slinge gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.