
Schoolweging
De schoolweging van De Lamer is 28,24 , met een spreiding van 3,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont sterke basisvaardigheden, hoewel iets lager dan vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%) maar boven de inspectienorm (48,6%) ligt. Dit duidt op voldoende basiskwaliteit, maar beperkte uitdaging voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Met 40% havo/vwo-adviezen overstijgt De Lamer het regionale gemiddelde (10,9%) aanzienlijk. Tegelijkertijd is 20% vmbo-b-advies vergelijkbaar met omliggende scholen (5,5%). Het hoge percentage 'onbekend' (20%) vraagt om aandacht voor adviestransparantie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Lamer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito. De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: * Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? * Veiligheid en schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? * Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? * Sturen, kwaliteitszorg en ambitie; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. We maken groepsplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In de groepen 4 en 5 worden groepsplannen voor technisch lezen gemaakt. In groep 6 wordt dit een groepsplan voor begrijpend lezen. Voor het vak spelling werken we met een plan van aanpak. In een groepsplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht). Het groepsplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: bovengemiddeld, groepsgemiddeld en risicogroep. Dit komt terug in de dagelijkse planning op het groene blad (ondersteuningsblad). Op dit blad staat de geplande ondersteuning vermeld, maar is er ook ruimte voor niet geplande ondersteuning. Beide vormen van ondersteuning worden dagelijks geëvalueerd. Daar waar de leerstof niet beklijft, wordt dit leerstofonderdeel doorgepland in de dagelijkse planning. Dit kan extra ondersteuning zijn aan de hele groep, een aantal leerlingen of een individuele leerling. In grote lijnen betekenen de instructiegroepen het volgende: - plus: minimale instructie - groepsgemiddeld: basisinstructie - risicogroep: extra (verlengde) instructie
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel data ontbreekt, suggereert het hoge fundamenteel niveau en stabiele schoolweging dat leerlingen doorgaans op of boven advies presteren. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel ondersteunt deze hypothese.
Sociale ontwikkeling
Obs de Lamer is een gecertificeerde Vreedzame School. Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. We monitoren de sociale opbrengsten met het volgsysteem Zien en de veiligheidsthermometer van de Vreedzame School. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Mochten er signalen zijn van pestgedrag dan komt het sociaal team bijeen (directeur, IB-er, betreffende groepsleerkracht). Daarnaast is er een stuurgroep (directeur, IB-er en groepsleerkracht) voor het bewaken van de doorgaande lijn en de borging van de Vreedzame School. De taal van de Vreedzame School wordt herkend, erkend en gesproken. LEES MINDER
Respect voor elkaar/omgeving
Samen verantwoordelijk
Veiligheid
Wat is de werkwijze van De Lamer voor sociale ontwikkeling?
De Lamer gebruikt de kernwaarden van de school, die gezamenlijk met team, MR, ouders en leerlingen zijn bepaald. De Vreedzame School is een belangrijke aanpak voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De visie op de sociale ontwikkeling van leerlingen wordt gedeeld via de schoolgids, nieuwsbrieven, ouderavonden en activiteiten vanuit de Vreedzame School.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Lamer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lamer gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.