
Het team van Basisschool de Tovervogel in Oisterwijk
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool de Tovervogel is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Tovervogel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool de Tovervogel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Tovervogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Tovervogel
Taal- en Rekenspecialisten: Fundament voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool de Tovervogel stimuleren we taalontwikkeling spelenderwijs, met focus op de SLO-doelen binnen diverse thema's. We hanteren de map 'Fonemisch Bewustzijn' voor een systematische aanpak van klankbewustzijn, essentieel voor een vlotte start met lezen. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal zetten we extra materialen in zoals 'Klein Beginnen' en 'Logo3000'. Vanaf groep 3 start het lezen met de methode 'Lijn 3', gevolgd door 'Estafette' voor technisch lezen in groep 4-6. Voor begrijpend lezen en spelling/grammatica gebruiken we de thematische methode 'Staal', die kinderen leert werken met authentieke bronnen. Begrijpend luisteren wordt in groep 1-2 binnen thema's behandeld. In groep 1-4 versterken we begrijpend lezen door leesstrategieën aan te leren met diverse bronnen, ondersteund door 'Nieuwsbegrip' in groep 4-8. Rekenen begint in groep 1-2 met getalbegrip en de methode 'Semsom', die spelend en bewegend leren benadrukt. In groep 3-4 blijft 'Semsom' centraal om enthousiasme en betrokkenheid te behouden. Voor groep 5-8 gebruiken we 'Getal en Ruimte', een gestructureerde methode gericht op stapsgewijs rekenen, strategieën en automatisering. Kinderen zijn zich bewust van hun leerdoelen en reflecteren actief op hun groei. Wekelijkse rekenspelletjes met 'Met Sprongen Vooruit' verhogen de motivatie en het plezier in rekenen, wat bijdraagt aan betere resultaten.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met de methode 'Hiro'. Deze preventieve, schoolbrede methode integreert ervarend en bewegend leren, met een digitale leeromgeving en diverse fysieke werkvormen. De lessen vormen een belangrijke basis voor sociale vaardigheden die kinderen een leven lang zullen ondersteunen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Tijdens de 'gouden weken' leggen leerkrachten de nadruk op duidelijke school- en groepsafspraken, ondersteund door vaste routines die de leerlingen helpen wennen aan onze schoolcultuur. Positief gedrag wordt gestimuleerd via beloningssystemen, zoals de schoolbrede 'vogelsticker', waarmee leerlingen individueel en als klas beloningen kunnen verdienen. Indien een leerkracht uitdagingen ervaart met het gedrag, de werkhouding of de taakaanpak van een leerling, wordt dit besproken met de intern begeleider. Zij biedt advies en ondersteuning, en de casus kan ook worden voorgelegd in het structureel overleg met de begeleider passend onderwijs en de schakelfunctionaris. Samen zoeken we naar effectieve interne of externe oplossingen om de leerling optimaal te ondersteunen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leerlingen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd. Elke week genieten de kinderen van twee gymlessen: één gegeven door een gespecialiseerde vakdocent en één door de eigen leerkracht. Bij signalen van mogelijke problemen adviseren we ouders graag over het inschakelen van externe specialisten, zoals fysiotherapeuten, waarmee we nauw samenwerken.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging volgen wij het protocollen van stichting Etuda. Meer gedetailleerde informatie hierover is beschikbaar op onze website.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Ondersteuning op Maat bij Basisschool de Tovervogel
Onze Aanpak voor Passend Onderwijs in Oisterwijk
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.